Schudden, draaien en kantelen, dat is waar Unables om draait. De game is vergelijkbaar met de oude plastic speeltjes waarbij je een metalen balletje in een doolhof van de ene kant naar de andere kant moet krijgen. Maar waar dergelijke speeltjes het lekker simpel hielden, voegt Unables een aantrekkelijk visueel stijltje en aankleding toe. De oude speeltjes konden nog wel eens erg frustrerend zijn en heel veel wild schudden was dan ook niet de oplossing. Bij Unables is dit ook het geval, maar het weet de aandacht van de speler goed vast te houden.

Een schreeuwende verteller

In Unables is de gehele wereld lui geworden en bestuur je de wereld in plaats van de mensen zelf. Je zult in elk level een aantal verschillende voorwerpen of punten moeten bereiken om alle drie de sterren te verdienen. De game komt met vijftien totaal verschillende levels en in elk level krijg je een reeks van zes verschillende voorwerpen die je moet verzamelen. Je wordt hier bijgestaan door een verteller die zelfs tijdens de levelselectie de boel aan elkaar praat en zo meteen de toon weet te zetten: wild, gek en totaal niet serieus. Dit is even wennen, maar er zitten erg veel zinnen in die afhankelijk zijn van wat de speler doet. Dit resulteert regelmatig in een glimlach op je gezicht. Het was dan wel even wonderbaarlijk dat er hier en daar ook wat vloekwoorden voorbijkwamen. Aan de gameplay is er weinig gewelddadig, maar de verteller zorgt ervoor dat de game voor jonge spelers minder geschikt is.

De gameplay is dan ook makkelijk op te pakken en bevat zelfs een kleine leercurve. Je kunt met je linker analoge stick de gehele wereld alle kanten op kantelen en met je rechter stick kun je de wereld om zijn as draaien. Dit maakt het mogelijk om alle voorwerpen in een level alle kanten op te schudden en te laten vallen. Een level bestaat uit vaste obstakels en een verzameling aan diverse losse physics voorwerpen. Deze zullen alle kanten oprollen en deze kunnen je helpen of in de weg zitten als je een voorwerp probeert te verzamelen. Een voorwerp verzamel je door een personage, dit kan onder andere een vampier, worstelaar of dinosaurus zijn, in contact te laten komen met het voorwerp. De eerste paar levels zijn niet al te moeilijk en lukt het je zonder al te veel problemen om een persoon tegen een voorwerp aan te laten rollen. De latere levels voegen hier veel meer obstakels toe en bepaalde volgordes die je moet aanhouden om alle voorwerpen binnen de tijd te verzamelen. Je vliegt hier snel door de levels heen en als het je niet binnen de tijd lukt, probeer je het vaak snel nog een keer. Dit is echt een game die je even tussendoor een paar minuten speelt.

Deur open en dicht

Naast de vaste volgordes waar je bijvoorbeeld een sleutel moet verzamelen om een deur te openen, heb je ook de mogelijkheid om een via de rechter schouderknop een speciale actie uit te voeren. Dit is soms een extra sprongetje met een personage, maar kan ook deuren openen en sluiten. Dit voegt net iets meer strategie toe en zorgt er ook voor dat je een level eerst moet leren kennen om een level 100% te voltooien. Je kunt hier tot drie sterren verdienen en de derde ster krijg je alleen als je een level volledig uitspeelt. Deze sterren heb je nodig om toegang te krijgen tot alle vijftien levels. De laatste paar levels vrijspelen is flink uitdagend omdat je daarvoor bijna alle levels volledig moet uitspelen. De tijdslimiet bepaald hier voornamelijk de uitdaging. Je krijgt maar een minuut om alles te vinden. In sommige levels speelt geluk dan ook een rol en dit kan het nog wel eens frustrerend maken. Aan de andere kant kan het geluk ook in je voordeel werken waardoor je ineens meerdere voorwerpen tegelijk weet aan te raken.

De visuele presentatie is dan ook van extreem hoog niveau en het ziet er erg tof uit. Elk level heeft zelfs een ander stijltje, waardoor elk level er weer totaal anders uitziet. Van draken tot vampieren en van film noir tot aan sci-fi. De game zit gevuld met levels in elk populair thema. De laadtijden zijn ook lekker vlot en de afwerking is hier wederom van een hoog niveau. Het valt dan wel op dat de overgang van het eindscherm van een level naar de levelselectie even op zich laat wachten. Dit lijkt net alsof de game is vastgelopen, maar als je dit eenmaal weet dan wacht je even twee seconden voordat het menu weer netjes tevoorschijn komt. De muziek en geluidseffecten zijn ook lekker gek en wild. Het zorgt ervoor dat de game echt aanvoelt als een game van hoge kwaliteit.

Snel even schudden

Unables ademt één en al kwaliteit en dit zorgt ervoor dat het prijskaartje, dat net boven een tientje ligt, passend aanvoelt. Je zult de eerste tien levels binnen een uurtje vrijspelen en de game volledig voltooien zal de speelduur verdubbelen. Het is dan ook geen game die je vele uren kunt spelen. Het doet gelukkig wel iets nieuws, is de presentatie van hoog niveau en de game geeft net genoeg uitdaging waardoor je toch tactisch te werk moet gaan om alles te verzamelen. Dit maakt Unables een leuke frisse game voor tussendoor!