Toen Starship Troopers in 1997 in de bioscopen verscheen was de film geen groot succes. De timing was slecht met releases van enorme blockbusters zoals Alien: Resurrection en Titanic in het verschiet en was het voor de gemiddelde bioscoopbezoeker niet duidelijk dat de film een enorme politieke satire was. Het is dan ook geen wonder dat er rond die tijd geen Starship Troopers videogames zijn uitgebracht. Vele jaren later is de film tot een cult-klassieker uitgegroeid en kan een videogame niet uitblijven. Het RTS genre is de perfecte match voor een film die gebaseerd is op een groep soldaten die het op moeten nemen tegen enorme grote golven buitenaardse insecten op een vreemde planeet. Is Starship Troopers: Terran Command net als de film een cult klassieker of bevat de game toch net iets teveel bugs…

Wil je meer weten?

Starship Troopers: Terran Command probeert het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je stuurt grondsoldaten aan met de ondankbare taak om het op te nemen tegen grote golven insecten. De game bevat een campagne met twintig missies die elk ongeveer een uur lang zijn en deze missies voelen een stuk kleinschaliger aan dan je eerst zou verwachten. Je bouwt hier geen grote basissen, je hoeft geen vreemde materialen te oogsten en de hoeveelheid manschappen die je tegelijk kunt inzetten worden tot een minimum gehouden. Je zult je manschappen door diverse opdrachten heen moeten begeleiden en elke missie is meer een grote puzzel waar een enkele oplossing voor is dan waar jij zelf een interessante nieuwe strategie kunt bedenken. Dit is zeker wel even wennen. In één van de eerste missies wordt er gevraagd om 2 punten te veroveren. Probeer je dit in de verkeerde volgorde dan loop je ineens vast en moet je een flink stuk terug om de missie alsnog in de juiste volgorde uit te voeren. Je zou bij een RTS toch wel iets meer vrijheid verwachten.

Naast het oplossen van de missies, vraagt het aansturen van je manschappen ook om enorme precisie. De game probeert iets interessants te doen waarbij de gezichtslijn van de soldaten uitmaakt. Staan er vriendelijke soldaten voor je dan zullen deze soldaten er niet blind doorheen schieten. Het resultaat is dat je niet al je manschappen tegelijk kunt selecteren en ze één opdracht kunt geven. Je zult elke groep individueel moeten aansturen voor het beste resultaat. Doe je dit niet dan kan het al snel betekenen dat ze daar gewoon stil blijven staan ondanks dat hun kameraden een paar meter verderop uitgemoord worden. En hoewel de game op alle vlakken technisch erg goed in elkaar zit, is het AI en de besturing het onderdeel waar de game de meeste punten laat liggen. Soldaten komen regelmatig vast te zitten, nemen de soldaten vreemde paden naar hun eindpunt en voelen de soldaten in sommige gevallen wel erg dom aan en doen ze niet wat je wilt. De soldaten met grote vlammenwerpers, bijvoorbeeld, zullen vele meters te vroeg hun vlammenwerper aanzetten, waardoor hun aanval niks uithaalt. Dit past mooi bij de film, maar je soldaten worden zo wel erg als vleeszakken behandelt.

Mijnwerkers en gevangenen

De missies beginnen simpel, maar de game weet al snel wat originele manieren te vinden om de speler te verrassen en ook om dankbaar gebruik te maken van de humor die te vinden is in de Starship Troopers films. De campagne wordt op een leuke manier aan elkaar gepraat door vele voice-overs die perfect passen bij de films. De cut scenes zijn erg leuk aangekleed en er gaat zeker ook wel eens iet mis, wat al snel duidelijk wordt. De eerste groep mijnwerkers die jij naar een mijn begeleidt, worden door een grote groep insecten in stukken gescheurd, waardoor jij eerst alle mijnen veilig moet stellen. Ook moet je een gevangene door een tv-show begeleiden, wat natuurlijk helemaal fout gaat. Je faalt alleen een missie als je de opdracht niet uitvoert. Het verliezen van grote groepen manschappen is hier geen groot verlies. Het aantal veroverde punten bepaalt hoeveel manschappen je kunt inzetten. Het puzzelelement zit hem dan ook in de juiste combinatie manschappen, want het maximum bereik je al snel. Je kunt hier dus niet enorme legers opbouwen om zo alles te veroveren.

De game bevat dus ondanks de eerste simpele indruk zeker wat diepgang. Naast de standaard soldaat, heb je ook vlammenwerpers, radio operators, snipers en mechs. De insecten komen ook in diverse vormen en maten. Vliegende insecten, insecten die zuur spugen en grote tank bugs zorgen uiteindelijk voor flink wat uitdaging, hoewel er voor elke insect er altijd wel een bijpassende soort soldaat te vinden is die het meest effectief is. De groepen soldaten hebben elk speciale aanvallen, kunnen de soldaten in level stijgen waardoor ze iets sterker worden en kun je met schepen de soldaten snel verplaatsen. De omgevingen lijken wel veel op elkaar met de droge zanderige gebieden die we kennen van de films. Gelukkig weet de ontwikkelaar de levels flink anders aan te laten voelen door de opbouw en de opdrachten die in elke missie te vinden zijn en de diverse interactieve elementen op de kaart.

Een game die 30 jaar te laat is

Starship Troopers is een interessante franchise en deze game weet daar dankbaar gebruik van te maken. Starship Troopers: Terran Command is een degelijke RTS met een campagne die je zeker 20 uur zoet houdt. Heb je de campagne uitgespeeld dan is er verder weinig te beleven. De game bevat geen multiplayer en de moeilijkheid omhoog schroeven bij elke missie verandert de game niet genoeg om de game nog een keer te doorlopen.  Als fan van de films wil ik deze game enorm tof vinden, maar zelfs dan weet de game weinig nieuws te bieden.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com