In 1997 kwamen de makers van Command & Conquer, Westwood Studios, met een game gebaseerd op een toen 15 jaar oude film. De film was Blade Runner en de game met dezelfde naam werd al snel gezien als één van de beste point & click adventure games ooit. Maar zoals met veel PC spellen uit de jaren tachtig en negentig kan het erg lastig zijn om deze op de computers en consoles van vandaag te vinden en te spelen. Het was dan ook een aangename verrassing dat Night Dive Studios de taak op zich had genomen om een remaster te ontwikkelen met de naam Blade Runner: Enhanced Edition. Dit is supertof natuurlijk, maar helaas verdween deze positieve instelling al snel als tranen in de regen.

Een game in het universum van Blade Runner

De game volgt niet direct het verhaal van de film, maar speelt zich tegelijkertijd af naast de gebeurtenissen van de film. Dit resulteert in sommige gevallen in korte confrontaties met personages uit de film en bezoeken we ook vele locaties uit Ridley Scott’s meesterwerk. Je volgt Ray McCoy, een Blade Runner, die een moordende Replicant moet opsporen in Los Angeles in het jaar 2019. Het verschil tussen mens en Replicant is moeilijk te achterhalen, waardoor je al snel al je detective vaardigheden moet inzetten om de dader op te pakken en met “pensioen te laten gaan”. De omgevingen zijn meteen herkenbaar zoals uit de films en de game klinkt fantastisch. Dit zorgt voor veel iconische neonlampen, reclame op gebouwen en heel veel regen in donkere steegjes. Het toekomstbeeld van het jaar 2019 zag er in 1982 een stuk grimmiger uit dan je zou verwachten. De keuze om de wereld van Blade Runner verder te verkennen dan wat we op het witte doek hebben gezien, was zeker de juiste en dit is in deze remaster nog steeds aan de orde.

Blade Runner speelt zich af in het derde-persoonsperspectief, waar jij Ray bestuurt door rond te klikken op het scherm. Elke ruimte en omgeving waar jij kunt rondkijken heeft een vast camerapunt en alleen wanneer je wisselt tussen de omgevingen zal de camera van een animatie zijn voorzien. Je kunt op mensen te klikken om ze vragen te stellen, op voorwerpen om ze te bekijken of op te pakken en op aanwijzingen om ze te verzamelen. Het vinden en klikken op de juiste delen op je scherm is dus van cruciaal belang en dit wordt helaas door één groot onderdeel erg moeilijk gemaakt. De game ziet er echt verschrikkelijk uit. Natuurlijk probeer je hiermee rekening te houden bij remasters van oudere titels. De game zal niet spontaan Playstation 5 graphics gaan vertonen, maar deze Enhanced Edition ziet er slechter uit dan het origineel. Dit komt voornamelijk doordat de 3D modellen en 2D elementen zijn vergroot om een groot scherm te vullen. Hierdoor lijkt het alsof je inzoomt op een lage resolutie foto en er nu aan de speler gevraagd wordt om belangrijke details aan te wijzen. In de eerste kamer die je binnenloopt mis je hierdoor al snel het eerste voorwerp wat je moet aanklikken. Met een muis kun je dit nog voor een deel oplossen door over je scherm heen te bewegen en te wachten totdat je cursor verandert. Maar met een controller merk je al snel dat dit een stuk lastiger is.

Een eerbetoon aan een klassieker

Het gebrek aan enige verbeteringen in deze remaster is een enorm gemis. De game heeft een diep en interessant verhaal te bieden en je moet echt speuren in een wereld die super interessant is. Je wilt luisteren naar wat de bewoners te vertellen hebben en de antwoorden liggen in veel gevallen niet enorm voor de hand. Dit zorgt zelfs voor de nodige twisten en wendingen. Sommige keuzes bepalen zelfs het einde wat je te zien krijgt waarvan er gelukkig meerdere aanwezig zijn. Twee hoogtepunten hier zijn de Voight Kampff-test die je kunt gebruiken om Replicants op te sporen door diverse vragen te stellen en het Esper-apparaat waarmee je kunt inzoomen om zo nieuwe details op video’s en foto’s te ontdekken. Het laat zien dat je een film daadwerkelijk netjes kunt omzetten in een game en zelfs nieuwe unieke spelelementen kunt introduceren.

De interface, besturing en menuutjes zijn helaas niet of minimaal verbeterd en werken nog maar net aan op de console. Een menu wat werkt met muis en toetsenbord is soms lastig te vertalen naar een controller. Maar hier hebben ze het zelfs voor elkaar gekregen om een simpel menu volledig te verpesten. Je hebt 9 knoppen nodig om een hint terug te kunnen luisteren. Maar dit is nog niet alles, het is niet mogelijk in de omgevingen rond te lopen door te klikken op niet-selecteerbare voorwerpen. Je kunt alleen naar selecteerbare voorwerpen toelopen. Dit klinkt op zich niet als een probleem, maar er zijn een paar momenten in de game waar je positie degelijk uitmaakt. De enige manier om hier dan uit te komen is door op tijd uit de omgeving weg te lopen.

Een grimmig toekomstbeeld met een lichtpuntje

Blade Runner: Enhanced Edition zou een klassieker naar de consoles moeten brengen om zo meer spelers de kans te geven de game in volle glorie te ervaren. Maar waar eerst de game niet te spelen was, is de game in de huidige staat onspeelbaar. Er zit ver onder de vele problemen een fantastische detective verstopt die zich afspeelt in de wereld van Blade Runner. Blijf op dit moment dus ver van deze game. Maar er is gelukkig een klein lichtpuntje. De makers geven aan druk bezig te zijn om veel van de problemen op te lossen en de laatste update lost al veel technische problemen op. De volgende patch moet veel blokkades en problemen verhelpen, inclusief verbeteringen op de gebieden die nu voor veel problemen zorgen. Het is nu aan de ontwikkelaar om Blade Runner een waardige Enhanced Edition te geven.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com