Het internationaal ruimtestation heeft jaren geduurd om tot de huidige grootte te komen en is daarmee een wonderbaarlijk indrukwekkende prestatie. Het concept van het bouwen van een ruimte station is dan ook een erg cool gegeven en het is interessant als ontwikkelaar zoiets neemt en hiermee wild aan de slag gaat. Base One van Pixfroze is een simulatie game met sci-fi elementen en de ruimtestations die je bouwt, zijn vele malen groter dan het internationaal ruimtestation. En zoals met elke simulatie titel begin je klein en ga je op ontdekking uit om alle elementen op de juiste manier te balanceren. Weet de ontwikkelaar hier alles netjes te balanceren of is het resultaat een stukje schroot in de ruimte?

Een wormgat en ruimte kolonisten

Base One bevat twee grote game modi, waarvan de eerste je meeneemt met een verhaal van epische proporties. De maan ligt in stukken en de verandering in de aantrekkingskracht resulteert in overstromingen op aarde. Een groot wormgat wat in de buurt is verschenen blijkt de uitkomst te zijn en de mensen op aarde sturen er meerdere schepen door met als doel het koloniseren van de ruimte aan de andere kant van het wormgat. Dit koloniseren doe je natuurlijk door enorme grote ruimtestations te bouwen en de eerste impressies zijn goed. De rest van het verhaal wordt voornamelijk verteld door conversaties die je hebt met diverse karakters. De animaties hier gaan ver terug naar Playstation 2 kwaliteit, maar het stoort niet enorm. Het had ook een statisch plaatje kunnen zijn en het is knap dat de ontwikkelaar zowel voor volledige ingesproken conversaties is gegaan en geanimeerdere personages. Het belangrijkste is natuurlijk hoe het ruimtestation eruit ziet en dit ziet er indrukwekkend uit, met name als het station steeds groter wordt. De gehele game speelt zich af in 1 laag en dat is wel een gemiste kans. In de ruimte kun je een schip bouwen volledig in 3D ruimte en dit had waarschijnlijk voor interessantere creaties gezorgd.

Het eerste uur van de game legt aan de speler de basisprincipes uit en ze weten hier rustig de verschillende onderdelen uit te leggen. Elk station start met een hub en deze kun je vervolgens uitbreiden met zonnepanelen, ruimtes voor batterijen, hangars, medische ruimtes en nog veel meer. Maar waar het managen voornamelijk naar voren komt is het verbinden van deze verschillende ruimtes met de juiste modules om ze van stroom, warmte en zuurstof te voorzien. Dit is nodig om je crew niet alleen in leven te houden, maar ook blij te houden. Kou wordt hier niet gewaardeerd. Het verbinden van de componenten gebeurt in een ander overzicht waar je elementen met lijnen verbindt. Dit maakt het erg makkelijk, maar voelt ook aan als een goedkope truc. Het was interessanter geweest als je deze lijnen fysiek had moeten bouwen. Nu spreken de verbindingen enorm voor zich en zijn de keuzes hier minimaal. Ook maakt het weinig uit in welke volgorde je de modules bouwt, waardoor je niet het gevoel hebt dat belangrijke keuzes aan het maken bent.

Een kapot spel

Maar na deze tutorial begint de game volledig uit elkaar te vallen. Het gebeurt nog wel eens als we games reviewen in de eerste dagen dat er een crash of een kleine bug voorkomt. Maar het komt zo goed als nooit voor dat we totaal vastlopen bij het spel. Zelfs na meerdere keren herstarten, vanaf een save punt het nog een keer proberen of de game volledig van het begin te starten, was het gewoonweg niet mogelijk om verder te komen dan de tweede episode. Het grote probleem hier is dat bij veel basebuilders je het personeel direct kunt aansturen of een opdracht kunt geven. Maar hier geef je de opdracht en hoop je dat het personeel het ook daadwerkelijk uitvoert. Lopen ze vast in de muren of blijven ze vasthangen in een eindeloze loop om een opdracht uit te voeren dan staat het spel stil. Het wilt dan ook niet helpen dat de game in de normale snelheid wel erg traag gaat. Zo komt het geregeld voor dat je een opdracht geeft en je in de normale snelheid gewoonweg meerdere minuten naar het scherm zit te staren om te wachten dat een taak voltooid is. Er is tijdens dit wachten weinig anders te doen. Gelukkig kun je de snelheid versnellen. Maar wonderbaarlijk bleek ik meer problemen met vastlopend personeel te hebben op de hogere snelheden. Monteurs die in ruimtepakken blijven hangen tijdens het lassen van een module of zelfs monteurs die door elkaar heen een taak uitvoeren en dan vastlopen, kom je hier aan de lopende band tegen. In de huidige staat is deze modus daardoor onspeelbaar. De custom game modus geeft je meer vrijheid om een ruimtestation te bouwen, maar de problemen van het niet uitvoeren van een taak blijft hier een probleem.

Het spel is er nog niet

Base One is een game die begon met een interessant idee, maar op dit moment niet meer is dan een kapot prototype. De basis heeft potentie en de game bevat een hoop systemen waarmee je lekker uren zoet zou kunnen zijn. Ik hoop dan ook dat ontwikkelaar deze titel nog verder weet te ondersteunen om tot een werkende game te komen. Maar dit betekent helaas wel dat de game op dit moment een enorme afrader is totdat de ontwikkelaar al deze problemen heeft verholpen.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com