Het RTS-genre is een genre waar ik als eerste mee in aanraking kwam, toen ik een eigen computer in mijn kamer had staan. Een genre wat zorgt voor vele breinkrakers, maar ook enorme veldslagen en intense actie. De eerste volwaardige rts-game, die erg veel indruk maakte op mij, was Starcraft en dit is alweer een flinke tijd geleden, namelijk tien jaar. En dat is toch zeker een eeuwigheid te noemen in de game-industrie. In deze RTS kreeg je te maken met een goede balans, diverse units en erg veel diepgang, een ware topper uit die tijd. Je zou verwachten dat er nu al enkele vervolgen zouden zijn verschenen, maar het tegendeel is wonderbaarlijk waar. Starcraft II zal dan nu eindelijk binnenkort gaan verschijnen en hiermee misschien wel de topper in het RTS-genre. Er is nu al redelijk wat informatie bekend en zeker de 20 minuten durende tech-demo is een kijkje waard. Daarmee krijgt deze game eens een vooruitblik, wat deze game zeker verdient.

The Protoss, Terran and Zerg are back!

In dit vervolg kunnen we wederom vechten met de drie rassen Protoss, Terran en Zerg en zullen een uitgebreid scala aan units meekrijgen. Wel is het een beetje jammer dat er geen nieuwe ras aan het volgende deel is toegevoegd, maar de game krijgt al op zo veel vlakken een upgrade en uitbreidingen, dat ik ze dit zeker niet kwalijk neem. Het is wel een gemiste kans, maar zal uiteindelijk geen ramp zijn. Natuurlijk zullen er wel nieuwe units aan de rassen worden toegevoegd en zullen we een aantal oude bekende met nieuwe mogelijkheden terugzien.

Het verhaal zal verder gaan waar StarCraft: Brood War ophield. Wat het echte verhaal zal zijn in de singleplayer is nog niet bekend, maar er wordt wel een nog nooit geziene campagne beloofd. We kunnen dus zeker een campagne verwachten van een goede lengte en eentje met hopelijk veel diepgang. Wel is zeker dat er wrede filmpjes in zullen zitten van de echte Blizzard kwaliteit, wat natuurlijk altijd goed is. Maar verder kan ik helaas nog weinig zeggen betreffende het verhaal. Een sci-fi RTS in het Starcraft universum, dat zich zal afspelen op onbekende planeten in het heelal met de nodige actie en ontploffingen, kunnen we Starcraft II zeker noemen.

Uitgebalanceerde gameplay

Het feit dat Starcraft vroeger een zodanige geweldige game was en zelfs nu nog is, is de perfecte balans. De drie rassen waren elk enorm verschillend, maar er was er geen één de beste en ook niet één de slechtste. En hier draait een strategie game juist om. Je moet niet winnen omdat je de sterkste units hebt, maar omdat je de tegenstander op een strategische wijze hebt afgemaakt. Ook dat er geen enkele unit was die ‘onsterfelijk’ was zorgde voor een game met enorm veel diepgang. Starcraft II belooft hetzelfde, een RTS met een perfecte balans. Helaas kan dit er wel voor zorgen dat we niet eens in 2008 met deze game aan de slag kunnen, maar pas in 2009. Blizzard heeft namelijk de gewoonte games pas uit te brengen als ze echt af zijn en ook echt werken zoals zij in gedachte hadden.

De units zullen dus wederom enorm divers zijn en zullen elk hun positieve en negatieve kanten hebben. Zo zal je altijd moeten uitkijken met welke units je de tegenstander aanvalt en ook hoe je de tegenstander aanvalt. De tech-demo laat dit enorm goed zien. Elke unit kan een andere unit erg goed aan, maar zal nooit de onmogelijk verslaanbare worden. Er zal natuurlijk altijd bepaalde units zijn die moeilijk te verslaan zijn, maar niet onverslaanbaar. Ook is leuk te weten dat de oude units nieuwe mogelijkheden en aanvallen hebben gekregen, waardoor de oude garde weer lekker fris aan zullen voelen.

Een groot verschil met zijn voorganger

Op het gebied van graphics zal deze game een enorme stap maken in vergelijking met zijn voorganger. De maps zien er erg goed en divers uit, maar ook de units zien er erg wreed uit en zijn dit keer ook in 3D! We kunnen nu, zoals we gewend zijn, ronddraaien in onze maps, zodat we alles van elke kant kunnen bekijken. Maar wat toch echt opvalt, zijn de lichteffecten en andere effecten die over deze game heen zijn gegooid. Deze zien er namelijk enorm goed uit. Wel is bekend dat we niet met duizenden units op een map kunnen knokken, maar een max. van 200 per kant zal zijn. Dit is juist een voordeel omdat ik niet weer mijn PC wil upgraden en vele andere ook niet. Starcraft II zal ook samengaan met een de nodige tools om maps en eigen levels te maken, maar zal ook de nodige ondersteuning krijgen via Battle.net. Een community waar je de nodige informatie en extra’s kunt vinden over de game en wat voor de echte hardcore fan een mooie toevoeging is.

Starcraft II is een game die waarschijnlijk het RTS-genre een nieuw leven zal inblazen. Deze game gaat het zeker goed doen, zeker als je nagaat dat zijn kleine broertje het nog steeds goed doet na tien jaar. De graphics beloven ook nog eens erg strak te worden en de diepgang weer geweldig. Het aanwezige risico dat Blizzard de game zou kunnen uitstellen is aanwezig, maar ik hoop zeker van niet. Dus Blizzard schiet op, want ik kan nu al niet meer wachten.