Playstation Studios is lekker bezig met het overzetten van de vele Playstation 5 titels naar PC. Na Spiderman, God of War, Horizon, Days Gone, Last of Us en Uncharted is het nu eindelijk tijd voor een wat meer familie georiënteerde serie: Ratchet & Clank. Het laatste deel in de serie, Ratchet & Clank: Rift Apart, is bovendien een titel die volledig gebruik maakt van de hardware van de Playstation 5. Razendsnel inladen van werelden, grote hoeveelheden effecten tegelijk op het scherm en een grafisch stijltje wat meer fantasierijk is dan realistisch. De PC versie heeft zelfs een Nederlands tintje, de Utrechtste Studio Nixxes heeft meegeholpen aan de port. Maar niet alle titels hebben in het verleden de omzetting zonder kleerscheuren meegemaakt. Met name de Last of Us zag veel problemen bij release. Weten Ratchet & Clank de sprong naar PC met gemak te maken? Het antwoord zal je verbazen.

Een grote kloof

Toen Rift Apart uitkwam in 2021 een paar maanden na de lancering van de Playstation 5 was dit de eerste titel die echt liet zien wat de nieuwe console van Sony in huis had. Ratchet & Clank is dan ook een geliefde platformer die sinds de Playstation 2 deel maakt van de Sony familie. Voor spelers die de serie nog niet kennen is dit (alweer) het negende deel in de langlopende serie. Ratchet & Clank combineert een vrolijk verhaal met platformactie, een grote dosis humor en gekke wapens. In Rift Apart komen onze helden een kwaadaardige keizer tegen en worden ze gedwongen om te reizen naar verschillende werelden in verschillende dimensies. In één van deze dimensies komen ze zelfs een andere versie van zichzelf tegen, waar onder Rivet. Rivet is een Lombax verzetstrijdster die in haar dimensie met een grote plaag van robots te maken heeft. Kortom een verhaal van hoog niveau met veel interessante personages en locaties, verpakt in een hoop pracht en praal.

Zoals je al kunt voorstellen, de game heeft hoge eisen om dit pracht en praal netjes op de PC voor elkaar te krijgen. Met de minimale eisen een Nvidia GeForce RTX 2060 of AMD Radeon RX 5700 videokaart, 16 GB RAM en een SSD is dit zeker geen game die tot zijn recht komt op een wat oudere PC. Heb je één van de nieuwere grafische kaarten dan kun je alle (of de meeste) moderne grafische technieken aanzetten. NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 2, Intel XeSS, NVIDIA Reflex en NVIDIA DLAA zijn allemaal aanwezig. De game ziet er erg gelikt uit op PC en voornamelijk de hoge framerate zorgt ervoor dat de game er een stuk soepeler uitziet. De hoeveelheid details, textures, animaties, modellen en effecten zijn verder hetzelfde gebleven. Hier en daar zie je dat de game iets meer kan laten zien door gebruik te maken van de nieuwe effecten. Zo lijken de explosies iets meer details meegekregen te hebben en is het gras een stuk gedetailleerder. Ray-tracing zorgt er onder andere voor dat alle oppervlaktes mooie reflecties en schaduwen meekrijgen. Dit is een game die dankbaar gebruik maakt van deze technieken omdat de vele personages en levels grote hoeveelheden metaal, materialen of accessoires bevatten. De game weet beide grafische modi van de Playstation 5 te combineren in één en het resultaat is spectaculair.

Laden en uitladen

Er is wel een grote maar bij dit alles. De Playstation 5 is volledig gebouwd rondom het razendsnel in- en uitladen van levels en de game zit er vol mee, het is zelfs een gameplay mechanic. PC’s met de meest uitgebreide specificaties met veel geheugen en de nieuwste SSDs hebben er echt moeite mee om dit zonder hapering voor elkaar te krijgen. Je hebt al snel een computer van duizenden euro’s nodig om de vloeiende ervaring op het scherm te toveren. Vergelijk je dit met de prijs van een Playstation 5 dan is dit een veel kleinere investering om de game te kunnen draaien. Het is ook zeker aan te raden om een Playstation 5 controller te gebruiken als je die in bezit hebt. De game is één van de weinige titels die echt goed gebruik maakt van de haptische feedback en de trigger effecten. Je begint je dan ook af te vragen voor wie deze game daadwerkelijk bedoelt is.

Nieuwe spelers zullen zich prima vermaken met het spel. Rift Apart is een klassiek Ratchet & Clank-avontuur. De game heeft een hoog tempo waardoor spelers in een oogwenk van de ene dimensie naar de andere reizen. Je zult de game dan ook binnen tien uurtjes uitspelen en dit is wel aan de lage kant als je het vergelijkt met de speelduur van de andere Playstation titels en dat is jammer.  Het getal ligt iets hoger als je de grote hoeveelheid voorwerpen wilt verzamelen en al je wapens volledig wilt upgraden. Deze wapens komen mooi naar voor voren in de vele schietscènes en speler krijgt vele gadgets om de eindeloze golven gevarieerde vijanden uit te schakelen. De levels met de robots Clank en Kit zorgen voor een mooie afwisseling en bevatten in sommige gevallen een paar heerlijke puzzels. De kwaliteit van deze game is zeker niet minder op de PC.

De grote vraag

Ratchet & Clank: Rift Apart is de perfecte PC port van een geweldige game als je de nieuwste hardware bezit en de game nog nooit gespeeld hebt. De Utrechtse studio Nixxes heeft geweldig werk afgeleverd en dit is de kwaliteit die je verwacht van Sony. Elke minuut in deze game is van enorme hoge kwaliteit en Ratchet & Clank serie staat nog steeds garant voor een goede ervaring. Dit is een game die je gebruikt om je nieuwste hardware te showcasen. Maar als je de laatste hardware niet bezit dan is er al snel de vraag of dit een game is waar een upgrade logisch is of zelfs de aanschaf van de titel loont. De game draait netjes op mindere hardware en blaast menig ander spel weg, maar het is jammer om de game niet in zijn volle glorie mee te maken. De prijs van de PS5 game en een Playstation 5 ligt op dit moment lager dan de aanschafprijs van een nieuwe grafische kaart en voor de beste ervaring is zelfs een PS5 controller gewenst. De PC versie ligt nu voor de volle mep in de schappen, terwijl je de PS5 versie met 50% korting kunt aanschaffen. De game laat zien hoe goede deal de Playstation 5 op dit moment is en dit is toch wel een bittere pil om te slikken als PC speler.