Het pretparkbouw genre kent een groot aantal succesvolle titels. Theme Park, RollerCoaster Tycoon, Planet Coaster en Parkitect, titels die allemaal op verschillende onderdelen uitblinken. Park Beyond probeert het beste van deze pretpark spellen te nemen en deze op een onmogelijke manier te combineren. Een maand geleden kregen we al een voorproefje van de game en die smaakten naar meer.  De game bestaat uit een story modus met acht grote uitdagende missies en een enorme sandbox modus. Elke attractie, winkel en werknemer kun je in deze game “impossifyen”. Dit geeft werknemers superkrachten, winkels wilde attributen en verandert het attracties in ervaringen die in de realiteit onmogelijk zouden zijn. Dit zorgt ervoor dat elk onderdeel in de game een upgrade optie heeft, maar weet dit de rest van de game ook naar nieuw niveau te tillen?

Acht uitdagingen

Park Beyond heeft vele lagen en met de story modus worden langzaam alle mogelijkheden vrijgegeven zodat je niet meteen verzuipt in de grote hoeveelheid opties. Het is dan ook mooi om te zien dat de makers hier niet de makkelijke weg hebben genomen. De missies hadden een paar verschillende omgevingen kunnen zijn met een handjevol opdrachten. Hier is dat totaal niet het geval en je begint elke missie zelfs met een overleg tussen je investeerders en de pretparkbouwers. Hier worden je doelen en doelgroepen bepaalt en deze keuzes maken daadwerkelijk uit. Als je de focus kiest om een pretpark te bouwen voor families en tieners, dan zul je deze makkelijker aantrekken. Dit maakt het zelfs mogelijk om een missie nog een keer te proberen met een paar andere keuzes om te kijken of dit veel had uitgemaakt. Gelukkig wordt dit met een grote dosis humor gedaan, waardoor je hier met veel plezier doorheen klikt. De opdrachten die je krijgt verschillen enorm en weten op een handige manier elk knopje op een speelse manier uit te leggen. Zo moet je bijvoorbeeld een paar mobiele toiletten die de werklui hebben achtergelaten verwijderen, waardoor je ook meteen weet hoe je elementen in de omgeving kunt verwijderen. Je hebt al snel pretpark gebouwd, waardoor elke missie zeker een uur lang is.

De game heeft een flink groot aantal diverse attracties die je kunt neerzetten en tijdens de gehele story modus komen er steeds meer attracties bij. Park Beyond is gebouwd in Unreal 4 en dat zorgt ervoor dat alles er toch wel erg scherp uitziet. De game heeft een mooie selectie van herkenbare favorieten zoals een piratenschip of een reuzenrad, maar ook meer exotische attracties waar bijvoorbeeld bezoekers door een grote inktvis heen en weer geschud worden. Voor de enorme hoeveelheid soorten ondergronden en paden, valt het dan weer wel tegen hoeveel verschillende thema’s er aanwezig zijn. De game bevat attracties en aankleding in diverse thema’s zoals het Wilde Westen, maar andere thema’s missen. Zo zijn er weinig futuristische, fantastische of buitenaardse decoratiestukken. De achtbanen daarentegen hebben heel veel mogelijkheden. Er zijn ook een groot aantal kant-en-klare achtbanen beschikbaar die je met een enkele drup op de knop kunt neerzetten. De basis zit hier dan ook zeker goed in elkaar en er is genoeg keuze om een mooi groot pretpark neer te zetten. Maar kijk je verder dan de basis dan beginnen er steeds meer minpunten op te vallen.

Een groot gevecht met wegen en paden

Het grootste minpunt in Park Beyond is dan ook hoe rommelig het bouwen van wegen en achtbanen is. De game probeert je heel veel flexibiliteit te geven door paden in te vullen wanneer je vanaf één punt je muis beweegt. Maar je merkt al snel dat dit niet zo vloeiend werkt als je zou willen. De paden kunnen regelmatig de bochten niet maken, verdwijnen onder de grond of moet je totaal opnieuw aanleggen omdat het haast onmogelijk is om twee paden op een verhoging met elkaar te verbinden. De paden mogen zelfs niet te dicht op elkaar staan of elkaar kruizen, waardoor je regelmatig te horen krijgt dat je een pad niet kunt plaatsen. De keuze hier om meer organische vormen te plaatsen werkt enorm tegen en het had zeker fijn geweest als je ook meer rechte paden snel en gemakkelijk kon plaatsen. Het helpt ook niet dat je constant verschillende knoppen moet gebruiken om objecten te plaatsen. Je kunt wegen bijvoorbeeld niet selecteren, je moet eerst de verwijder knop indrukken om vervolgens een weg te verwijderen.

Achtbanen zijn gelukkig niet zo lastig als de wegen, maar het blijft nog steeds een enorme uitdaging om snel een mooie achtbaan samen te stellen. Je moet naast het plaatsen er ook voor zorgen dat de achtbaan correct functioneert. Zo zullen hellingen een ketting nodig hebben of kan een bocht niet te scherp zijn omdat anders het karretje van de baan afvliegt. Een groot pluspunt hier is dan weer wel de mogelijkheid om meer wilde baanstukken toe te voegen zoals kanonnen en schansen, waardoor je de karretjes op voorheen onmogelijke plekken kunt krijgen. Wanneer je hier de tijd voor neemt, is er heel veel mogelijk en de beloning is groot als je succesvol een achtbaan weet samen te stellen die ook nog eens gewaardeerd wordt door de bezoekers.

De klant is koning

Een pretpark bouwer zou natuurlijk niet compleet zijn met een simulatie waar je de bezoekers volledig tevreden moet houden. De game voelt hier anders aan dan bijvoorbeeld een Rollercoaster Tycoon. Je acties hebben niet direct resultaat en je zult op een wat hoger niveau je aanpassingen moeten doen. Soms kun je beter een attractie verwijderen die het totaal niet goed doet om de andere attracties van meer bezoekers te voorzien. Het blijft dan weer wel jammer dat de grootste attracties, achtbanen, de moeilijkste attracties zijn om succesvol te maken. In elke missie waren de achtbanen al snel de minst populaire attracties, ongeacht waar je ze neerzet, hoe wild of goedkoop je ze maakt. De game geeft de speler weinig houvast om direct aanpassingen te maken. Er zijn vele soorten vizieren die je kunt inzetten om te zien welke bezoekers honger hebben, naar toilet moeten of blij zijn. Je kunt hier niet je werknemers of gasten verplaatsen of snel zien of een enkele bezoeker ontevreden is. Afval is daarentegen wel één van de duidelijkste elementen in de game. De plekken waar je veel afval ziet, zul je moeten voorzien van prullenbakken moeten.

Door bezoekers tevreden te houden zul je diverse punten verzamelen die je op verschillende manieren kunt inzetten. Zo kun je in het lab extra attracties vrijspelen, maar kun je ook alle attracties upgraden naar een onmogelijk versie van de attractie. Dit kan in veel gevallen een attractie omzetten naar iets wat de ster is van je park. Het is dan ook grappig om je werknemers te upgraden. Zo zal een schoonmaker de prullenbakken sneller leeghalen met heel veel regenboogeffecten. Je kunt zelfs elke attractie ervaren vanuit de ogen van een bezoeker en de geüpgraded versies zijn zeker tof om een keer mee te maken.

Een zandbak vol mogelijkheden

Na het voltooien van de acht missies kun je de sandbox modus opzoeken. Dit is het onderdeel waar je al je creativiteit kwijt kunt en je kunt hier zelf de moeilijkheid bepalen. Als je op zoek bent naar een ongelimiteerd hoeveelheid budget dan is dat hier zeker ook mogelijk. Zonder de verschillende opdrachten pak je het bouwen van een pretpark ook anders aan en kun je ook veel beter de elementen balanceren. Je kunt zelfs je eigen decoraties samenstellen. Dit was het onderdeel waar ik erg naar uitkeek, maar de interface is hier verschrikkelijk. Het samenstellen van een simpel huisje is al een enorme uitdaging en dat is toch wel echt een gemiste kans.

Park Beyond is hiermee een goede eerste poging van de makers van Tropico. De basis is erg vermakelijk en je kunt hier flink wat vermaak vinden. De acht missies geven de speler een mooie volwaardige introductie tot alle elementen en de game is zeker niet makkelijk. De game maakt gebruik van Unreal 4 en dit zie je er dan ook zeker vanaf. Maar de interface houdt de game flink tegen op zowel het bouwen van achtbanen, wegen of complete gebouwen. Je moet een groot aantal verschillende knoppen gebruiken om alles te bouwen. Iets meer simpliciteit had de game een stuk leuker gemaakt. Gelukkig was Disneyland ook niet in één dag gebouwd. De makers gaan de game voor een lange tijd ondersteunen. Er staan een groot aantal uitbreidingen en verbeteringen gepland en dit kan de game alleen maar beter maken.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com