Tegenwoordig is gamen met meerdere mensen zeker niet meer weg te denken. Zo zijn er alweer tal van MMO’s waar je met duizenden mensen met elkaar een bepaalde wereld kan verkennen, maar ook het welbekende racen, knallen en sporten tegen of met elkaar via het wereld wijde web zijn flink vertegenwoordigt. Je zou denken dat we hierdoor nu wel een grens hebben bereikt in multiplayer gamen, maar daar denkt EA zeker anders over. In Army of Two wilt EA Montreal namelijk het beeld van multiplayer gamen en met de co-op mode in het bijzonder totaal veranderen. Je zult in deze strategische third-person shooter co-op met je maat het leven van je tegenstanders zuur maken en dit door middel van complete samenwerking. Wij hebben nu een goed beeld van deze aankomende leger van twee gekregen en delen dat natuurlijk graag met onze bezoekers.
Gezellig met zijn tweeën
In deze shooter draait het allemaal om Salem en Rios, twee vrienden die een eigen twee-mans leger zijn begonnen en bij de beste horen die de overheid maar kan inhuren. Hoewel deze game compleet fictief is, zitten er genoeg verwijzingen in naar de realiteit. Zo wordt er gevochten in het Midden-Oosten en moet je het opnemen tegen verschillende terroristen. Ook het feit dat de overheid tal van soldaten inhuurt om haar strijd in een wereldwijde oorlog uit te vechten, zegt al genoeg welke kant deze game opleunt. Maar aan de andere kant, wat is nou leuker dan een shooter met foute humor en verwijzingen naar de echte wereld verpakt in een doos vol met geweldige actie? Helemaal niets, zou ik zeggen.
Zoals de naam het al zegt draait het dus volledig om twee mensen en de coöperatieve gameplay die dit met zich meebrengt. Dit zal in je eentje offline met een CPU gestuurde teammaat, offline met zijn tweeën splitscreen of online met zijn tweeën zijn. De mogelijkheden die hierdoor ontstaan zijn eindeloos en het is eigenlijk wonderbaarlijk dat er nog maar weinig games zijn die dit principe ook hebben toegepast. Denk dan aan bijvoorbeeld dat één de hovercraft bestuurt de ander de vijanden omver knalt, maar ook als je met een parachute naar beneden dwarrelt, dat de één de parachute bestuurt en de ander de vijanden te pletter laat vallen. Maar ook dat de ene een schild vasthoudt en de ander in echte SWAT stijl erachter loopt met een dikke gun. En dit is nog maar het topje van de ijsberg en ik moet zeggen dat dit nog eens een game gaat worden waar we echt rekening mee moeten houden.
Iemand moet de aandachtstrekker zijn
Een toevoeging aan deze game, wat ook bekend is van de World of Warcraft game, is de aggro-meter. Deze meter geeft aan of jij degene bent die de meeste aandacht trekt of je teammaat. Je zou dan denken dat dit weinig uitmaakt, maar dit is strategisch gezien heel erg belangrijk. Als jij bijvoorbeeld rechtstreeks met een machinegeweer en granaten de vijanden bestookt, is het wel logisch dat jij de meeste aandacht trekt. Hierdoor kan je medespeler sneaky eromheen sluipen en ze in de rug aanvallen, waardoor de game steeds meer en meer om die teambased gameplay draait. Het aandachttrekken heeft zelfs een voordeel want op een bepaald moment kan jij zelfs speciale moves uitvoeren om zo die vijanden een kopje kleiner te maken. Maar dit is wederom nog maar één van de toevoegingen die dit teambased gameplay versterkt. Zo is er ook een co-op snipe mogelijkheid. Dit zorgt ervoor dat je gezamenlijk de boel kan neersnipen, maar ook kan aftellen om tegelijk te gaan schieten en ook door gezamenlijk te snipen de aandacht kan laten verwisselen van de ene plek naar de andere plek. Maar ook rug-tegen-rug mensen neerknallen ( in helaas vaste sequenties) in matrix stijl zijn allemaal geweldige voorbeelden van toevoegingen waardoor het gevoel van een topper alleen maar wordt versterkt.
Aanpasbare wapens en geweldige graphics
Naast deze toevoegingen kunnen we ook de wapens compleet naar eigen stijl veranderen en aanpassen. Zo zal het mogelijk zijn om tijdens een gevecht ook je aangepaste wapen aan je teammaat te geven of andersom, zowel offline en online, om maar weer lekker dat samenwerkingsgevoel naar boven te halen. Maar ook zal het mogelijk zijn om de wapens die je met je meedraagt aan te passen en te veranderen, zodat de een bijvoorbeeld licht bepakt is om te sluipen en de ander erg zwaar om de aandacht te trekken. Maar er moet natuurlijk wel bij gezegd worden dat deze game volledig draait om de communicatie tussen de twee spelers, want zonder is het echt een verloren zaak. Naast het gameplay gebied en de verhaallijn hebben we ook nog de graphics. En deze mogen er zeker wezen. De stijl doet misschien veel denken aan Gears of War (zelfde camerahoek, brede gasten en veel donkerrood bloed) maar heeft toch zijn eigen feeling. Het ontwerp van die twee gasten zijn erg wreed en de detail levels zijn geweldig. Op graphics gebied doet deze game dus zeker niet onder aan de hedendaagse en aankomende titels.
Army of Two is een originele game in waarschijnlijk een nieuwe franchise van EA. Hoewel we van EA normaal de bekende series elk jaar verwachte, zijn ze nu echt bezig om originele game te maken. Zoals Crysis, Army of Two en Spore, wat alleen maar te prijzen is door de echte gamer. Deze game lijkt mij alles te hebben voor een succesformule, geweldige actie, foute humor, geweldige gameplay en spetterende graphics, maar het misschien nog eens moeilijk kan gaan hebben met al dat toppers geweld op de Xbox 360 en Playstation 3.