Articles

The King is Watching

Soms is één slimme vondst voldoende om een genre fris aan te laten voelen. The King is Watching bewijst dat met een simpele, maar briljante twist: je koninkrijk werkt alleen als je ernaar kijkt. Letterlijk. Waar andere city builders je overladen met knoppen en submenu’s, draait hier alles om waar het zicht van de koning op valt. Het resultaat is…

Read more

s.p.l.i.t

Er zijn van die games die je niet wegblazen met een groot aantal polygonen, een enorm AAA-budget of de nieuwste slimme technologie. De game s.p.l.i.t is zelfs extreem kort, want na drie kwartier zie je de aftiteling al. En toch blijf je na het eind nog even stil zitten. S.p.l.i.t is een korte, verhalende horrorervaring en weet elke minuut vol…

Read more

Eriksholm: The Stolen Dream

Eriksholm: The Stolen Dream is een zeldzame verademing tussen de games die meteen tientallen uren of enorme studies vereisen. De game, ontwikkeld door het kleine maar ambitieuze Zweedse team van River End Games, bewijst dat minder echt meer kan opleveren. Geen eindeloze map met icoontjes, geen grind voor loot, gewoon een strak geregisseerde stealthgame met een grote focus op een…

Read more

The Drifter

Het is zeldzaam dat een game mij volledig weet in te pakken. Niet alleen vanwege de gameplay, maar door de gehele presentatie: het geluid, de sfeer, de personages en het schrijfwerk. The Drifter is zo’n game. Een point-and-click avontuur dat het genre eert, maar ook genoeg eigenzinnigheid toont om op te vallen tussen de vele retro-geïnspireerde titels. Met een pakkend…

Read more

Vessels of Decay

Het begint allemaal veelbelovend. De eerste minuten in Vessels of Decay zijn tof en mysterieus. De game doet denken aan The Legend of Zelda, maar dan met een donker randje. De sfeer is dik in orde en de pixelart is ronduit fenomenaal. Op zowel de Nintendo Switch als de nieuwere Switch 2 oogt het spel als een klein indie-meesterwerkje, met…

Read more

Gunstoppable

In het overvolle landschap van roguelite- en roguelikegames probeert Gunstoppable zich te onderscheiden met een combinatie van razendsnelle actie, dual-wielding combat en een retro sci-fi stijltje. De game is momenteel in ontwikkeling en de ontwikkelaars hebben een demo op Steam beschikbaar gesteld. En dat is een slimme zet: feedback van spelers kan waardevol zijn. Laat deze demo zien dat Gunstoppable…

Read more

Diablo IV Season 9 – Sins of the Horadrim

Na een matig achtste seizoen, waarin Blizzard eigenlijk niet zo goed meer wist welke kant ze met Diablo IV op wilden gaan, lijkt seizoen 9: Sins of the Horadrim eindelijk weer wat positieve veranderingen door te voeren. Blizzard lijkt beter te luisteren, zowel naar de spelers als naar hun eigen creatieve instinct. Natuurlijk kunnen ze de game niet volledig omgooien;…

Read more

Xenopurge

Een game hoeft zich niet altijd te bewijzen met hyperrealistische graphics of duizelingwekkende explosies. Soms is een rood knipperend puntje op een radar genoeg om je hartslag sneller te laten kloppen. Xenopurge, een ogenschijnlijk simpele sci-fi auto-battler, bewijst dat sfeer en spanning hand in hand gaan met verbeelding. Denk aan die oude sci-fi films waarin personages zwetend naar een scherm…

Read more

Pirate Patrol

Dit zou mijn ding moeten zijn. Pirate Patrol combineert FTL: Faster Than Light met Battlestar Galactica, en laat ik daar nou net een groot fan van zijn. Je moet één schip langzaam uitbreiden, een groep fighters opbouwen en vijandige ruimtepiraten die constant op de loer liggen uitschakelen. Het klinkt als een droom voor liefhebbers van sci-fi strategie. Helaas doet Pirate…

Read more

How 2 Escape: Lost Submarine

Met How 2 Escape: Lost Submarine keert ontwikkelaar Breakfirst Games terug naar het succesvolle concept van asymmetrische coöperatieve gameplay. De game weet het gevoel van een fysieke escape room naar je woonkamer te brengen, en dat voor de prijs van één bioscoopkaartje. De claustrofobische treinwagons uit het eerste deel maken plaats voor een militaire duikboot, waarin het gevoel van urgentie…

Read more