Piraten lijken hun grote comeback te maken in de gamewereld. Na een periode waarin het vooral ging over sci-fi en post-apocalyptische settings, zien we steeds meer titels die teruggrijpen naar periodes uit de geschiedenis met in dit geval veel rum en houten schepen. Met Davy x Jones vaart de Poolse studio Parasight mee op die golf, maar wel op geheel eigen wijze. Het verpakt een gezonde dosis humor, actie en piratenverhalen in een eigenaardige ervaring.

Humor als anker
De toon wordt direct gezet door de humor. Dit is Pirates of the Caribbean maal tien, met een schedel die constant sarcastische opmerkingen maakt, kritiek levert en jou als speler op de hak neemt. Het is de schedel van Davy Jones en jij als speler bestuurt het lichaam van Davy Jones (echt waar). Die schedel is niet alleen een sidekick, maar ook een gameplay-element: je kunt hem slaan, gebruiken om wat leven op te rapen of om deuren te openen via pratende inktvissen. Het is absurd, maar werkt verrassend goed in deze kleurrijke piratenwereld. Parasight verweeft slim de rijke piratengeschiedenis in het verhaal. Blackbeard, vervloekte wrakken en mythische zeemonsters passeren de revue, waardoor er naast de humor ook een stevige laag lore aanwezig is. Je zult veel namen herkennen, maar ze worden hier op een creatieve manier opnieuw neergezet.
Wie op zoek is naar een tientallen uren durend avontuur zal hier bedrogen uitkomen. Davy x Jones is met een paar uur een relatief korte game, maar dat is een bewuste en vooral verstandige keuze. Parasight kiest duidelijk voor kwaliteit boven kwantiteit. De levels zitten bomvol details, er gebeurt van alles, van sterrenhemels die ontploffen tot bizarre omgevingen die constant veranderen. Dat maakt de ervaring compact, intens en één grote achtbaanrit.

Early Access combat
Davy x Jones is een early access-titel en de combat is waar deze status zich het meest laat voelen. Het idee is dat je constant schakelt tussen melee- en ranged-aanvallen: schieten met je pistool en hakken met je haak of zwaard. In de praktijk voelt dat echter nog niet altijd even vloeiend. De vuurgevechten werken prima, maar melee mist wat impact en variatie. De game probeert de snelheid en intensiteit van DOOM Eternal te benaderen, maar komt daar nog niet in de buurt. Het moet het dan ook vooral hebben van de vele (indrukwekkende) setpieces.
Qua vijandvariatie zit het redelijk goed. Je treft uiteenlopende skeletten, zeemonsters en andere vervloekte piraten. Toch blijft de tactiek vaak hetzelfde: ontwijken, schieten, hakken, herhalen. Hier ligt nog ruimte voor uitbreiding, zeker als de ontwikkelaar de game wil uitbreiden met meer content en levels.

Slingeren met stijl
Een mechanic die je piratenhart weet te veroveren, is jouw inktvisarm. Hiermee kun je jezelf naar vijanden toe trekken, obstakels beklimmen of je tijdens een gevecht als een soort piraten-Spider-Man door de arena slingeren. Overal hangen ringen om je aan vast te grijpen, wat de gevechten veel dynamiek en verticaliteit geeft. Het is een mechanic die niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook perfect past bij de vreemde piratenstijl van de game, waarin elke tegenstander lijkt te zijn opgegraven uit de zeebodem.
Grafisch weet Davy x Jones een sterke indruk achter te laten. De Locker, de onderwaterwereld waarin het verhaal zich afspeelt, wordt sfeervol neergezet met donkere, waterige kleuren en gouden accenten die subtiel de weg wijzen. Er liggen overal gouden munten, zoals je in een piratengame mag verwachten. De stijl zorgt voor memorabele momenten, zoals confrontaties met enorme tentakels of scheepswrakken die tot leven komen. Het detailniveau zakt echter wanneer je vijanden of objecten van dichtbij bekijkt, en sommige animaties missen finesse. Ook de wapeneffecten hadden wat meer impact mogen hebben.
Zoals vaker bij early access-games, zijn er nog wat oneffenheden. Overgangen tussen gameplay en cutscenes verlopen soms abrupt, finishing moves sluiten niet altijd vloeiend aan en savepunten kunnen frustrerend ver uit elkaar liggen. Een handmatige saveoptie had dat laatste eenvoudig kunnen oplossen. Wat wel tof is: als je het leven laat, krijg je op het laadscherm een lang verhaal te horen van Davy Jones. Is het nodig? Nee. Maar het is een leuk detail dat sommige spelers misschien nooit ontdekken.

Een echte piratengame
Davy x Jones bewijst dat piratenhumor, actie en fantasierijke geschiedenis uitstekend samengaan. De keuze voor een kortere speelduur met meer polish betaalt zich uit in een avontuur dat strak, origineel en vooral vermakelijk is. Met een sarcastische schedel als sidekick, een inktvisarm om je als een dolle piraat door levels te slingeren en een wereld die barst van bizarre vondsten, weet Parasight zich duidelijk te onderscheiden. Het vechtsysteem heeft nog werk nodig en technisch is niet alles even soepel, maar de wereld en humor zijn uniek genoeg om over de ruwe randjes heen te kijken. Voor de kleine prijs waarvoor de game wordt aangeboden, is dit een avontuur dat iedere actie- en piratenfan zou moeten overwegen.