Cronos: The New Dawn is een survival horror game die zowel liefhebbers van het genre als nieuwkomers weet te grijpen. De Poolse ontwikkelaar heeft een wereld gecreëerd die zowel levendig als beklemmend is. De unieke mix van een dystopische toekomst en historische referenties aan 1980s-era Polen voelt fris en interessant aan. Dit is een game met een verhaal, sfeer en world-building die je niet snel vergeet en die je in één ruk wilt uitspelen.

Verhaal en worldbuilding
De game speelt zich af in een wereld die verscheurd is door een catastrofe genaamd The Change. Als speler ben je een Traveler, één van de weinigen die de apocalyptische ruïnes kan betreden in een zoektocht naar gaten in de tijd. Het verhaal draait om mysterie en ontdekking, en halverwege, rond de tien uur, heb je nog steeds veel vragen, en dat is zeker een goed teken.
Het vinden van mensen speelt een grote rol. Zo kan het redden van een overlevende uit het verleden je zelfs een voordeel in de game opleveren, zoals bijvoorbeeld extra schade met een shotgun tegen meerdere vijanden. Dit is een creatieve manier om verhaal en gameplay te verweven en maakt dat jouw keuzes daadwerkelijk gewicht hebben. De ruimtepakken van de Travelers hebben bijvoorbeeld een echt tof design. De wereld zelf is rijk aan details en ademt een authentieke Poolse sfeer. De ontwikkelaars hebben subtiele culturele verwijzingen, architectuur en taal verwerkt. Alle Poolse teksten in de game worden netjes vertaald als je er wat langer naar kijkt en is daarmee een slimme toevoeging. Het is een wereld die zowel vertrouwd als vreemd voelt: herkenbare elementen uit de realiteit zijn vermengd met groteske beelden. De cutscenes waarin echte beelden gemengd worden met gamebeelden geven een ongemakkelijk, bijna angstaanjagend gevoel.

Survival en uitdaging
Hoewel de game wordt aangeduid als survival horror, gaat het bij Cronos meer om leren door te sterven dan om overleven in een open wereld. De lineaire structuur en het beperkte inventaris-systeem zorgen ervoor dat je constant alert moet zijn. Elke kogel telt, headshots zijn cruciaal, en het slim gebruiken van de omgeving, zoals ontploffende vaten, kan letterlijk het verschil betekenen tussen leven en dood. Het eerste uur is dan ook een groot leermoment. De game laat je snel merken dat fouten hard worden afgestraft en precisie essentieel is.
Vijanden kunnen lichaamsonderdelen absorberen van gesneuvelde wezens, waardoor ze sterker en sneller worden. Het mergen wordt vaak genoemd door de ontwikkelaar, maar het concept wordt hier niet volledig benut. De vijanden lijken ondanks de combinaties veel op elkaar, waardoor je ze meestal zo snel mogelijk moet neerhalen voordat ze de kans krijgen om te mergen. Eindbazen zijn een kwestie van vuurkracht in plaats van het leren van patronen. Toch is kennis van vijandlocaties, resource-management en slimme positionering essentieel. Het opladen van wapens en het gebruik van speciale schoten kan het verschil maken in deze intense gevechten.

Lineair leveldesign
Het lineaire karakter van Cronos draagt bij aan een beklemmende, claustrofobische ervaring. Levels zijn vaak smal en compact, en elke hoek kan een gevaar bevatten. De game voelt extreem gepolijst aan en creëert een constante spanning, waardoor je nooit volledig op je gemak bent. Tegelijkertijd is het leveldesign overzichtelijk: je weet altijd waar je heen moet. De game moedigt verkenning aan. Terugkeren naar eerder bezochte hubs biedt mogelijkheden om te saven, wapens te upgraden en extra resources te verzamelen.
De levels worden versterkt door een sterke soundtrack en veel vieze “natte” geluidseffecten. De voice acting is solide en overtuigend. Speel de game op hoog volume en je voelt meteen de spanning in elke gang, elke hoek en elke confrontatie. De vijanden dragen bij aan de angstaanjagende sfeer. Dankzij geluid cues kun je ze vaak op tijd horen, waardoor ze niet volledig onverwachts komen. De monsters die over muren en plafonds lopen, gecombineerd met angstaanjagende animaties, zijn mijn favoriete enge vijanden in deze game. Er zijn momenten waarop vijanden spontaan uit muren springen, waardoor ik letterlijk uit mijn stoel vloog. Het is lang geleden dat een game mij zo in spanning kon houden, terwijl er ook veel momenten zijn waar je eigenlijk zonder gevaar door een gang kunt rennen.

Wapens, upgrades en bugs
Het grootste minpunt van Cronos zijn de bugs rondom savepunten en autosaves. Crashes of mislukte saves kunnen ertoe leiden dat je vijftien minuten of meer gameplay verliest. Hoewel de ontwikkelaar op de hoogte is van deze problemen, blijft het frustrerend. Voor nu is het aan te raden om regelmatig en veel te saven. Het falen van saves is iets wat je niet wilt zien in een game waar je vaak dood gaat. Buiten de save gerelateerde bugs functioneert de game echter erg goed en voelt de gameplay solide en stabiel.
Het arsenaal in Cronos is degelijk en functioneel. De extra’s zoals gravity boots en het terugdraaien van tijd werken goed in de levels. Wapens voelen krachtig aan en upgrades, zoals extra schade, een extra kogel of sneller herladen, zijn essentieel, al zijn ze niet bijzonder innovatief. Het inventaris-systeem voegt een extra laag strategie toe. De beperkte ruimte in je rugzak betekent dat je zorgvuldig moet kiezen welke wapens en munitie je meeneemt. De game voelt te allen tijde gebalanceerd aan, waardoor je niet het gevoel krijgt dat je constant essentiële resources achterlaat.

Creativiteit en invloeden
Cronos biedt minimaal 16 uur aan gameplay, afhankelijk van je speelstijl en de hoeveelheid verkenning. De game bevat ook veel lange cutscenes. Verkenning wordt beloond met extra resources, wapens en upgrades. Kleine vondsten, zoals katten, voegen een speels element toe aan de soms erg serieuze wereld.
Cronos doet denken aan een mix van Silent Hill, Dead Space en STALKER. Het heeft de claustrofobische horror van Silent Hill, de intense gevechten en resource-management van Dead Space, en de dreigende, post-apocalyptische sfeer van STALKER. De game neemt elementen uit deze klassiekers en voegt een eigen Poolse identiteit toe, waardoor het fris en origineel aanvoelt. Cronos verdient dan ook zeker een plekje in dit rijtje games.

Een intense survival horror titel
Cronos: The New Dawn is een uitstekende survival horror game. Het verhaal is meeslepend, de wereld is indrukwekkend, en de Poolse invloeden zorgen voor een fris look and feel. De combat is uitdagend en belonend, de claustrofobische levels en schrikmomenten zijn uitstekend ontworpen. Spelers die graag dingen ontdekken worden hier rijkelijk beloond. Kleine minpunten, zoals bugs en beperkte variatie in vijanden, doen daar weinig aan af.
Zet de muziek lekker hard, pak je wapens en bereid je voor op een reis door een wereld die zowel prachtig als angstaanjagend is. Dit is een horror game die je met plezier twee keer wilt doorlopen.