Het is alweer een jaar geleden dat Street Fighter IV voor het eerst in iedereen zijn console verdween. Je zou het haast niet zeggen, want het lijkt nog maar een korte tijd terug. Street Fighter IV zorgde voor de terugkeer van de liefde voor de 2D fighter. De mensen die al wat langer de serie volgen, weten dat Capcom het meestal niet houdt bij één Street Fighter game, maar het regelmatig uitbreid met verbeteringen en nieuwe personages en de termen, super, ultra en turbo voor de games plakken. In de huidige tijd zou dit gemakkelijk kunnen met een update, maar blijkbaar was de update zo groot dat ze voor een nieuwe game op disk gekozen hebben. Je zou het ouderwets of geldklopperij kunnen noemen, maar één ding staat zeker vast. De ervaring die Street Fighter IV gaf is in het nieuwe deel alleen maar beter geworden.

Heel veel nieuwe personages

Het eerste onderdeel wat voor de meeste mensen de grootste verandering in Super Street Fighter IV is, zijn de nieuwe personages. We kunnen met 10 nieuwe personages aan de slag, waarmee het aantal op een geweldig aantal van 35 komt. Tuurlijk (nog) niet alle bekende personages uit de voorgaande delen zijn er, maar zeker de meest gespeelde personages zitten nu in dit deel. T. Hawk en Deejay zijn bijvoorbeeld personages die erg gemist werden in Street Fighter IV. Ze waren zelfs oorspronkelijk gepland voor dit deel, maar hadden het uiteindelijk niet gehaald. Het is dus mooi dat ze er alsnog in zijn gekomen. Naast oude bekende hebben we ook te maken met 2 gloednieuwe personages. De eerste is Hakan, een roodgekleurde worstelaar uit Turkije die zich volledig bedekt met olijfolie. Dit zorgt ervoor dat hij over de grond kan glijden en zijn tegenstander niet goed kan vasthouden, waardoor deze wegglipt en zo door het level heen knalt. Het tweede personage is Yuri, een chick die zich gespecialiseerd heeft in Taekwondo. Yuri is in tegenstelling tot Hakan een erg snelle vechter en vliegt met diverse moves over de kop. De twee personages passen erg goed bij het huidige aanbod van personages, zeker Yuri lijkt een personage wat altijd al in Street Fighter heeft gezeten. In Super Street Fighter IV hoef je in tegenstelling tot de normale versie niet alle personages vrij te spelen. Dit vind ik persoonlijk wel jammer, want die zou je een goede motivatie geven om flink wat uurtjes in de game te steken. Aan de andere kant hoeven we niet die sleur van het unlocken door te gaan en kan je meteen kiezen uit het personage waar jij graag mee speelt.

Naast het toevoegen van nieuwe personages hebben ze zeker nog meer aan de game verandert. Zo is er veel gebeurt omtrent de balans van de game. Zo lijkt alles nu een stuk eerlijker en hebben sommige hele sterke aanvallen wat kracht verloren. Ook zijn er enkele zwakke aanvallen wat sterker gemaakt. Dit merk je vooral op het gebied van de Ultra en Super aanvallen. Het is nu mogelijk om twee Ultra aanvallen te overleven terwijl dit in het eerste deel zeker niet het geval was. Dit viel heel erg op bij de eindbaas Seth die in het voorgaande deel soms te sterk was en ik ben erg blij dat ze dit hier hebben aangepast. Naast het balanceren hebben we nu ook de keuze uit 2 Ultra aanvallen, waarvan je aan het begin er eentje kiest. Dit zorgt weer voor wat afwisseling. Ook hebben sommige personages nieuwe aanvallen gekregen en zijn sommige aanvallen wat korter geworden of hebben ze net wat minder bereik. Of dit tot een beter balans moet volgen, is op dit moment nog onduidelijk, want voordat we hier achter zijn, zullen er zeker duizenden potjes gespeeld moeten worden.  Na honderden potjes lijkt het in ieder geval wat eerlijker tussen de diverse personages.

Bonus stages en achtergronden

We blijven maar doorgaan met de toevoegingen. Er zijn namelijk ook twee nieuwe achtergronden toegevoegd, wat zeker een welkome toevoeging is. Hoewel ik eigenlijk graag wat meer nieuwe achtergronden had gezien.  Daarnaast zitten er ook 2 verschillende bonus stages tussen de gevechten door in de arcade modus. Zo kunnen we een auto slopen wat een onderdeel is wat we al eerder hebben gezien in Street Fighter II en is er ook de mogelijkheid om tonnen kapot te slaan. Dit is leuk voor een paar keer en voegt wat afwisseling toe, maar je zult dit al snel weer uitzetten. Ik had dan liever veel meer verschillende bonus stages gezien. De Challenge modus is uitgebreider geworden met 24 challenges per karakter die je moet uitspelen en je een goede basis geven voor de verschillende aanvallen per karakter. Hiermee is het ook mogelijk om extra kleuren en iconen te unlocken voor de verschillende personages.  De Trial en Survival modus zijn wel verdwenen in dit deel, en dit is geen groot gemis, maar het had zeker niet misstaan om dit er gewoon ook in te laten zitten.

Op het gebied van de online multiplayer hebben we te maken met een aantal veranderingen. Zo zijn er twee nieuwe modi te bespelen. Een Team Battle modus waarin jij met een groep mensen het kan uitvechten via een tournament door middel van 2 vs.2, 3 vs. 3 en 4 vs. 4. De Endless modus geeft de speler de mogelijkheid om in een lobby met zeven andere mensen het uit te vechten wie de beste is. De speler die wint die blijft spelen, de verliezer sluit achter aan en de rest schuift door. Terwijl de 2 spelers het uitvechten kunnen de anderen toekijken en de tactieken bekijken. Dit brengt weer dat ouderwetse gevoel terug van in een arcadehal staan en met een paar vrienden achter een arcade kast staan. Ook is het mogelijk om een wedstrijd op te nemen en terug te bekijken. Dit is zeker handig voor de mensen die willen zien waarom zij keihard zijn ingemaakt door hun tegenstander. Het is dan wel weer jammer dat er niks opgenomen kan worden offline. Helaas is het niet mogelijk om met het origineel tegen spelers te spelen met Super Street Fighter IV en zul je toch moeten overschakelen naar dit nieuwe deel.

Een haat/liefde relatie

De graphics zijn gelijk gebleven met het voorgaande deel en dit is zeker niet erg, want het zag er al erg goed uit. Ook de nieuwe omgevingen bevatten genoeg detail en er is genoeg te zien op de achtergrond. Wel had ik het gevoel dat de game technisch wat beter in elkaar zat en de laadtijden een stukje korter zijn, wat ik alleen maar toejuich. De muziek van de game is ook erg hetzelfde gebleven en hebben we alleen te maken met een ander intro filmpje.

Super Street Fighter IV is hiermee een geweldige game die zelfs beter is dan de “normale” versie. De balans is beter, er zijn meer personages te vinden en de aanvallen zijn nog uitgebreider dan ze al waren. Ook is de game technisch beter en gaat alles net wat sneller. Maar toch geeft deze game een dubbelgevoel. Zo blijft het twijfelen of we nu te maken hebben met een waardig nieuw deel of niet.  Als je opnoemt wat er nieuw is, zou je zeggen van wel. De game zit bomvol met content en is zonder twijfel een must have als je Street Fighter IV niet hebt. Daarnaast is de game voor een kleiner bedrag te koop. Maar soms als je de game opstart heb je hetzelfde gevoel dat je het voorgaande deel aan het spelen en dat is eigenlijk geen slecht teken, want het was al een knaller van een game.