De laatste jaren wilt het maar niet lukken voor het game-icoon Sonic om in een geweldige game de hoofdrol te spelen. Dit heeft mede te maken dat het maar niet wilt lukken om een leuke overstap te maken naar de wereld van 3D. De gameplay waar Sonic zo om bekend staat, komt alleen maar in 2D tot zijn recht en menig gameontwikkelaar is daar al over gestruikeld. Maar in de nieuwste Sonic titel, Sonic Unleashed, gaan ze weer terug naar de grondbeginselen van de goede oude tijd van Sonic en dat is een goed iets. Supersnelle actie van opzij en dit allemaal in een gloednieuw jasje klinkt voor mij als muziek in de oren.
Sonic als een weerwolf?
De game begint met een enorm gelikt filmpje waar Doctor Eggman zoals gewoonlijk Sonic om zeep probeert te helpen, maar Sonic weet zoals altijd alle gevaarlijke robots te snel voor te zijn. Maar op een bepaald moment lukt het Doctor Eggman om Sonic in een val te laten lopen en met behulp van de kracht van de Chaos Emeralds Sonic te laten transformeren tot een “Werehog”. Deze Werehog is het beste te zien als een kruising tussen een wolf en een egel en geeft Sonic meteen een iets minder vriendelijk uiterlijk. Terwijl Doctor Eggman jouw heeft verandert, heeft hij ook nog eens de planeet in loshangende stukken geschoten en het is nu jouw taak om met Sonic en zijn vrienden de planeet weer heel te krijgen en Doctor Eggman te verslaan. Niet erg bijzonder dit verhaal, maar Sonic heeft altijd een dergelijk verhaal gehad, dus dit is niet zo heel erg. Een interessante toevoeging is dus de transformatie van Sonic in een Werehog als het nacht is. Deze Werehog zorgt ervoor dat de game een nieuw soort gameplay meekrijgt, wat het beste te vergelijken is met een kruising van enkele platform elementen en een buttonbasher. Maar als het weer dag wordt dan mag je weer met de normale Sonic aan de slag op de manier dat we ongeveer gewend zijn.
Voordat er ook maar echt eerst iets gespeeld mag worden, moet je eerst het dorpje gaan verkennen en met diversie dorpbewoners praten over van alles en nog wat. Op het eerste gezicht lijkt dit een leuke toevoeging, maar later merk je dat dit gewoon een manier is om de speelduur te verlengen. Dit praten met de dorpbewoners voegt namelijk niets toe behalve soms af en toe een extra leveltje. Ik had anders liever gezien dat je gewoon veel levels in een leuk vormgegeven menuutje kon selecteren en dan diverse levels kunt spelen. De stad is daarentegen wel leuk vormgegeven, maar het idee van een sandbox gedeelte is waarschijnlijk teveel gezegd. Er zijn maar een paar straatjes waar je echt kunt rondlopen en het vrije gevoel ontbreekt dus totaal. Ook het gehele idee van het dag/nacht cyclus om ervoor te zorgen dat je diverse levels kunt spelen voelt een beetje geforceerd aan om ook het Werehog gedeelte een plaats te geven in deze game. Het idee is leuk, maar voegt verder helaas weinig toe.
Gameplay zoals we gewend zijn of niet?
De gameplay is dus opgedeeld in twee verschillende soorten. De snelle actie van opzij van Sonic en de Werehog levels. Bij deze laatste heb je de controle over een krachtig wezen dat veel rake klappen kan uitdelen. Je zult diverse kamers met een grote hoeveelheid monsters moeten afwisselen met enkele platform gedeeltes. Dit vechten in die diverse kamers is één groot buttonbash festijn en ontbreekt aan enkele strategie. Er is wel de mogelijkheid om te variëren in een zachte of harde klap maar dan houdt het ook op. Een toevoeging die wel er leuk uit kan zien is het quicktime event als je vijand tot een bepaalde hoeveelheid hebt verzwakt. Je kunt dan de vijand op een leuk uitziende manier een kopje kleiner maken. Dit verslaan van de vijanden geven je ervaringspunten en hiermee kun jij Sonic op diverse punten beter maken. Wederom een gedeelte wat van mij niet echt had gehoeven. Maar het punt waar de ergernissen tot een hoog punt kunnen oplopen is wel het platform en klimgedeelte. De armen van je Werehog zijn namelijk erg flexibel en je zult op diverse punten hier gebruik van moeten maken om richels vast te pakken. Dit vastpakken gebeurt met een soort detectiesysteem en geeft je alleen de mogelijkheid als er een rondje op de richel te zien is. Maar als jij dus ergens vanaf springt en je bent afhankelijk van die detectie dan kan je wel begrijpen dat negen van de tien keer de detectie te traag is. Tel daar ook nog eens bij op dat de save punten ook niet altijd even slim staan en je hebt een punt wat zoveel frustratie kan verzorgen dat veel mensen zullen afhaken. En dit is erg jammer want het Sonic gedeelte is namelijk wel erg goed uitgewerkt.
Het Sonic gedeelte is namelijk het leukste gedeelte van deze game en ik kan ook totaal niet begrijpen waarom ze niet alleen dit gedeelte veel meer hebben uitgewerkt in een Sonic titel. Want in deze levels zul je zo snel mogelijk naar de finish moeten gaan en dit gebeurt door grote gedeeltes van het level op zij te zien en op de juiste momenten te springen en te bewegen. Maar ook zul je gedeeltes van achteraf zien in derdepersoon en dan zul je diverse obstakels moeten ontwijken. En dit werkt als een trein. De actie is sneller dan ooit en laat nog eens goed zien hoe snel Sonic nou eigenlijk wel was. Ook de side-step, een snelle stap opzij, zorgt ervoor dat er soms enorm veel obstakels op je afgegooid worden en je die snel moet ontwijken. Het leveldesign en de afwisseling van 2d naar 3d is ook nog eens erg goed gedaan, wat dit het beste onderdeel van de game maakt.
Een mooie Sonic
De graphics in deze game zijn erg goed voor de standaard van vandaag. Wel zien soms de filmpjes die gemaakt zijn met de game engine er beetje kaal uit, maar als je de game speelt, zeker in de Sonic levels van opzij, dan ziet het er allemaal erg goed uit. Ook het ontwerp van de Werehog is erg leuk gedaan. De muziek in deze game is voor menig gamer één grote herkenning, de ringen en springen maken veelal hetzelfde geluid als in de oude games. Cosmetisch gezien scoort deze game zeker goed. Concluderend kunnen we zeggen dat Sonic Unleashed een geweldige game had kunnen zijn als de makers niet die Werehog levels erin hadden gezet. Dit zorgt voor zoveel frustratie en eigenlijk onoriginele gameplay dat ik me echt afvraag waarom dit erin zit. Geef ons gewoon die snelle actie waar Sonic om bekend staat! De besturing in de Sonic levels van opzij werken daarentegen weer wel erg goed en de graphics en soundtrack zijn ook goed uitgewerkt. Een game die mogelijk interessant is voor de budgetbak, maar niet de volledige prijs waard is.