Slotmachines weten spelers al decennialang te verleiden. Met veel bombarie, licht en geluid proberen ze je over te halen om het nog één keer te proberen. Ontwikkelaar Friedemann probeert dat gevoel van spanning en hoop op iets wonderlijks te vertalen naar een roguelite. Slots & Daggers combineert letterlijk de werking van een eenarmige bandiet met de strategische diepgang van een dungeon crawler. De vraag is: is deze game de inleg en een gokje waard?

Draaien maar
De game is simpel uit te leggen. Je zit achter een magische gokkast en vecht door middel van draaien tegen monsters. De monsters zijn opgedeeld in verschillende omgevingen met elk hun eigen thema, vijanden en eindbaas. Het doel is om uiteindelijk het einde te halen en Lord Slother te verslaan.
Je begint elk gevecht door drie items te kiezen die op je rollers verschijnen. Denk aan een zwaard, een schild of een magische spreuk. Vervolgens trek je aan de hendel, de rollen draaien, en je hoopt dat er combinaties ontstaan die schade doen, verdediging opbouwen of extra muntjes opleveren. Het is een slimme mix van geluk en strategie, waarbij elke draai telt. In het begin voelt het spel wat beperkt aan. Je hebt weinig opties, en de gameplay lijkt bijna op een idle game; een spel waarin je eigenlijk niets hoeft te doen behalve wachten en klikken. Maar naarmate je verder komt, begint Slots & Daggers zijn ware aard te tonen. Nieuwe wapens, vaardigheden en buffs zorgen ervoor dat de tactische keuzes zich opstapelen. Ineens ga je niet meer blind draaien: je denkt na, bouwt een plan op en kiest welke items je het best kunt combineren.

Slim balanceren
Wat opvalt in Slots & Daggers is de balans. De game is verbazingwekkend goed afgesteld. Je maakt bij elke run precies genoeg voortgang om het gevoel te hebben dat je iets bereikt, zonder dat je urenlang hoeft te grinden om sterker te worden. Na een game over verlies je een deel van je voortgang, maar je houdt altijd iets over in de vorm van tokens. Met deze tokens kun je permanente upgrades aanschaffen. Zo word je elke keer een beetje sterker, zonder dat het repetitief wordt. Dat maakt de game toegankelijk voor korte sessies, maar ook iets wat je gewoon kunt blijven spelen. Wonderbaarlijk genoeg voelt Slots & Daggers nooit oneerlijk aan, ondanks het grote kanselement. De game straft minimaal: het leert je om risico’s te nemen, en dat is precies wat een goede roguelite hoort te doen. Het helpt ook dat een level redelijk kort is, waardoor je in het slechtste geval maar tien minuten van je tijd hebt verloren.
Een leuk detail zijn de dobbelstenen die op de tafel liggen. Na elke draai vliegen ze omhoog en geven ze je extra kansen op wat bonusgeld. Het is een klein detail, maar het versterkt dat heerlijke gokgevoel. Je hebt nooit het idee dat een run verloren is. Er is altijd nog een sprankje hoop dat een perfecte combinatie alles omdraait of dat je toevallig wat extra munten toegeworpen krijgt. Toch is tactiek belangrijk. Want hoe meer symbolen je toevoegt aan je rollers, hoe kleiner de kans dat je een winnende combinatie maakt. Die afweging. meer variatie versus meer kans op succes. vormt de kern van de diepgang hier. Het is verleidelijk om elk nieuw item te kopen, maar een te volle machine is vaak je ondergang. Minder is soms meer, en Slots & Daggers weet dat principe uitstekend toe te passen.

Spectaculair, met kleine schoonheidsfoutjes
Qua presentatie zit het goed. Slots & Daggers weet het scherm te vullen met kleur, beweging en heel veel effecten. Elke aanval knalt van het scherm, de rollen schudden, munten vliegen in het rond en kritieke treffers doen het hele beeld trillen. Toch zie je af en toe dat dit een game van één ontwikkelaar is. De vijanden zijn visueel wat statisch en missen animaties. Ze staan er vooral ‘te zijn’. Dat is jammer, want de rest van de presentatie, de interface, de effecten, de lichtflitsen, is dik in orde. Een paar extra frames aan vijandelijke beweging hadden het geheel naar een hoger niveau kunnen tillen. Elke wereld heeft zijn eigen soundtrack. Dit weet de boel goed op te vullen terwijl je constant aan het gokken bent. De geluidseffecten zijn uitstekend: het rinkelen van munten, het knallen van aanvallen, de magie. Het is een toffe game om te ervaren.
Onder de oppervlakte zit een flinke laag complexiteit. Elke run begint met drie startopties, maar de combinaties die je kunt maken nemen exponentieel toe naarmate je meer vrijspeelt. Je kunt een build maken met een focus op het langzaam vergiftigen van je vijanden, of als tank met veel schilden. Na het verslaan van elke vijand kun je upgrades aanschaffen. Dit kan een voorwerp zijn dat je eenmaal kunt inzetten per ronde, maar ook een item dat constant een voordeel geeft. Bepaalde acties vragen om op het juiste moment te klikken wat meer skill toevoegt. Je kunt buffs aanschaffen en zelfs extra opties of rollen toevoegen. Het voelt uitgebreid aan zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Zodra je een level hebt voltooid, kun je de volgende keer meteen vanaf dat punt verdergaan. Dat klinkt klein, maar het maakt de game een stuk vriendelijker en motiveert om het nog een keer te proberen.

Verrassend veel diepgang
Slots & Daggers is een onverwachte verrassing. Het is een toffe roguelite die kans, tactiek en verslaving combineert tot een heerlijk vloeiend geheel. De balans tussen geluk en strategie is knap gevonden. Elke run voelt waardevol, en elke beloning ook verdiend. De presentatie is lekker spectaculair. Er zijn wat schoonheidsfoutjes, de vijanden hadden wat meer animatie mogen hebben, maar dat is een klein detail. Slots & Daggers is uiteindelijk een perfecte snack game: licht, snel, maar met genoeg diepgang om je steeds weer terug te trekken en nog een gokje te wagen.