Sommige puzzel games zijn al zo oud dat er op elk platform één of meerdere delen te vinden zijn. Je zou misschien aan Tetris denken, maar er is nog een puzzelserie die net zo oud en succesvol is. Puzzle Bobble werd een jaartje na Tetris gelanceerd in de arcadehallen om vervolgens op vele thuiscomputers te verschijnen. Dit was een game die ik thuis speelde op een MS-DOS systeem en de game kwam toen op een lekker ouderwetse floppy. De game was toen al enorm verslavend en door de simpele formule van het combineren van drie bubbels en het schieten van de bubbels zorgde dit voor een erg mooie balans van handigheid en strategie. Puzzle Bobble Everybubble brengt de serie naar de Nintendo Switch en de vraag is natuurlijk na al die jaren of de game nog steeds net zo leuk is als voorheen. 

Een story modus 

Puzzle Bobble Everybubble is opgedeeld in twee modi. Je kunt tegen elkaar spelen in de VS-modus of een enorme lading verschillende levels doorlopen in de Story modus. De Story modus kun je alleen spelen, maar er is ook de mogelijkheid om alle levels met één, twee of drie vrienden te spelen. Je wordt dan naast elkaar gezet en in sommige gevallen zullen de levels dan iets uitdagender gemaakt worden. En uitdaging is hier zeker aanwezig. In Puzzle Bobble bestuur je nog steeds een draakje die bubbels afschiet en het doel is nog steeds om alle bubbels op te ruimen. Door een combinatie van drie of meer bubbels te maken verdwijnen deze bubbels. Wat het anders maakt dan een Tetris bijvoorbeeld is dat je ook de bubbels kunt laten stuiteren van de zijkanten en er vele extra speciale bubbels verstopt zitten. Naast het opruimen van alle bubbels bevat elk level ook een tijdslimiet. Hoe sneller je het level succesvol voltooid hoe meer sterren je krijgt en een level voltooien met een drie sterren rating is in veel gevallen een uitdaging. Met name de levels, waar het gebruik van de speciale bubbels verwacht wordt, zijn erg moeilijk omdat een enkele fout meteen voor een grote puinhoop zorgt. 

Het leren gebruiken van deze speciale bubbels is nodig om een level van drie sterren te voorzien en dit is waar het plezier van de serie erg mooi naar voren komt. De hoeveelheid verschillende opties is ook best groot zonder dat het zo onoverzichtelijk wordt zodat je niet weet wat er allemaal gebeurt. Zo zijn er bubbels gevuld met verf die omliggende bubbels van dezelfde kleur voorzien of rotsen die je totaal niet kunt weghalen. De elektrische bubbels kun je alleen maar weghalen door alle omliggende bubbels op te ruimen en met de bommen kun je meerdere bubbels laten ontploffen. De game bevat helaas wel erg weinig ruimte voor fouten, want aeen verkeerde bubbel betekent meestal dat je een level moet herstarten. Met de tientallen levels in de Story modus is er hier genoeg te ontdekken. De levels kun je vinden door rond te vliegen met een luchtballon tussen verschillende gebieden op eeb grote kaart. Elk gebied bevat 15 levels en 15 EX levels die een stuk moeilijker zijn. 

Met zijn tweeën of zijn vieren 

Everybubble bevat een paar nieuwe multiplayer mogelijkheden die de serie nog niet eerder heeft gezien. Co-op met twee, drie of vier spelers is lekker uitdagend en is een erg leuke toevoeging. Maar de VS-modus is waar ik oorspronkelijk hoge verwachtingen had. Dit zou de perfecte game moeten zijn op een feestje. Maar het tegendeel is waar. In de VS-modus speel je tegen elkaar en door succesvol bubbels op te ruimen of speciale bubbels te verzamelen maak je het de andere speler moeilijker. Zo zullen de bubbels naar beneden zakken of extra bubbels bij de andere speler tevoorschijn komen. Dit klinkt erg leuk op papier en kennen we deels ook van de voorgaande delen, maar de potjes duren meestal niet erg lang. De speler die hier als eerste succesvol een paar combinaties maakt, maakt het zo moeilijk voor de andere speler dat die haast geen kans meer heeft van slagen. Je kunt zelfs twee tegen twee spelen met nog meer chaos als resultaat. Dit is leuk voor een paar potjes, maar je zult hier al snel op uitgekeken zijn.  

Deze twee modi betekenen ook dat de game niet al te veel diversiteit te bieden heeft en zelfs de bonus Space Invaders optie weet hier weinig aan te veranderen. De Space Invaders zijn vervangen door bubbels en deze komen langzaamaan zigzaggend naar beneden. Ook de optie om zo lang mogelijk vol te houden in de Story Modus levels voelen allemaal erg kort aan.  De game mist echt een modus die je lekker lang achter elkaar kunt spelen. Waar is bijvoorbeeld een Classic modus?Het resultaat is dat de game erg snel aanvoelt en de levels voorbijvliegen. De focus op actie, snelheid en korte levels zorgen ervoor dat de game een stuk minder rustgevend is dan voorgaande delen. 

De bubbel knapt 

Puzzle Bobble Everybubble is hiermee een deel wat netjes alle opties aftikt die je zou verwachten van een nieuwe Puzzle Bobble game. Maar de nieuwe toevoegingen zorgen ervoor dat de game een stuk moeilijker en meer gehaast aanvoelt dan voorheen. De game bevat heel veel levels, maar biedt weinig extra’s eromheen om je een mooi doel te geven om alles te doorlopen. Met maar twee modi heb je weinig te kiezen. Het blijft Puzzle Bobble en de formule is na al die jaren nog steeds vermakelijk, maar het weet weinig te verrassen of te vernieuwen.  

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com