Veel Playstation 3 bezitters zitten nu allemaal te wachten op de grotere en betere games in dit najaar. Hoewel we natuurlijk allemaal op de grotere namen zoals Killzone 2, Heavenly Sword en Lair zitten te wachten, is er nog een game waar we rekening mee moeten houden. Een game die er op het eerste gezicht niet bedreigend uitziet, een game die eigenlijk niet bij het imago van de Playstation 3 past en zelfs een game die eigenlijk alleen maar te krijgen is via de PSS. Een echte multiplayer game LittleBigPlanet genaamd. Erg creatief en innovatief puzzelen, zo wordt de game meestal beschreven, maar er is zeker meer dan dat te ontdekken. Sinds de beelden het wereld wijde web bereikten, moet ik zeggen dat dit een game is waar ik zeker op zit te wachten. Misschien zelfs wel meer dan een Killzone 2 of een Heavenly Sword, en waarom, dat zal ik jullie eens haarfijn uitleggen.

Een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden!

Ten eerste het uiterst originele en innovatieve concept van deze game. Als speler is het de bedoeling dat je met een zelfgemaakt poppetje de levels afstrompelt en obstakels omzeilt om zo tot het eindpunt te komen en dit met 4 man tegelijk. En dan zou je nu denken dat is toch al jaren zo in andere games, maar in deze game gaan ze nog een stapje verder. Het is voornamelijk de bedoeling om samen te werken en zo de obstakels te overwinnen. Dit kan dus verschillen van met zijn vieren een steen wegduwen of enorm gecompliceerde puzzels. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan dat één persoon op de ene kant van een wip gaat staan, een tweede persoon een blokkade weghoudt en de andere restterende twee een steen op de andere kant van de wip te gooien. En dit allemaal met resultaat dat de eerste weggeschoten wordt naar een hoger, eerst onbereikbaar platform, om zo weer een hendel om te gooien of extra punten te verdienen. En dit is gelukkig nog maar één van de miljoenen zo niet miljarden mogelijkheden.

Het einde zo snel mogelijk te bereiken is dus het doel van de game, maar het mooie hiervan is dat het niet op één manier kan, maar op tig verschillende manieren. Wederom een voorbeeld om dit duidelijker te maken: Stel je moet voorbij een hoge steen, waar je niet overheen kan springen, dan is het mogelijk om op elkaar te gaan staan en elkaar een hand te geven. Natuurlijk is het ook mogelijk om de steen om te duwen of te verplaatsen. Maar ook heb je de mogelijkheid om elkaar weg te schieten, dingen kapot te maken, een trap te maken, je met een jet pack omhoog te schieten, touwen erover heen te gooien, een omweg te zoeken en ga zo maar door. The sky is the limit, zoals ze wel eens zeggen. Een game waarvan het concept dus zeker dik in orde is.

Alles aanpassen wat los en vastzit

Naast het spelen van de game, wat al enorm veel aan gameplay geeft, is er ook de mogelijkheid om je character compleet te customizen, maar ook zelf levels en werelden te maken. En dit gebeurt niet in een soort van losse editor, maar direct in de game zelf. Tijdens het spelen van een level druk je gewoon op de L1 knop en voilá je zit in het menu om alles aan te passen wat je maar wilt.

Ten eerste is het dus mogelijk om je eigen character compleet aan te passen. Zoals de beelden al duidelijk maakten, kunnen de characters enorm verschillend worden. Ninja’s, Mexicanen, teddyberen of ander gespuis het is allemaal te maken met de editor. Ook zullen er een enorme hoeveelheid aan accessoires beschikbaar zijn in de game om je character net dat beetje extra te geven en die hoeveelheid kan alleen maar groter worden. Dus een character creëren is dus zeker goed uitgewerkt in deze game.

Daarnaast is het dus ook mogelijk om de levels aan te passen of voorwerpen te maken en deze in de levels te plaatsen. Dit systeem is heel gemakkelijk te gebruiken en wat natuurlijk voor zo’n game enorm belangrijk is. In die editor gebruik je namelijk 3D blokjes om zo voorwerpen te creëren, daarna kan je het voorwerp nog bijschaven en modelleren om uiteindelijk tot een mooi product te komen. Iets waardoor iedereen een eigen ‘feeling’ aan hun levels kunnen geven en wat de game zo goed als eindeloos maakt. Ook kan de achtergrond met 1 druk op een knop verandert worden van bijvoorbeeld een woestijn naar een speeltuin. De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

Ook alles delen wat los en vastzit

Omdat je natuurlijk ook je zelf gemaakte levels en items aan je vrienden wilt laten zien, is het ook mogelijk om echt alles met elkaar te delen. Dit doet Media Molecule natuurlijk niet voor niets, omdat ze hierdoor een levendige community kunnen creëren en de game altijd verbetert en aangepast wordt. Een ding waarmee ze haast garanderen dat deze game zeker voor een lange tijd gespeeld zal gaan worden.

LittleBigPlanet ziet er daarnaast ook nog eens geweldig mooi uit. De werelden zien er fantastisch uit, de characters zien er super gedetailleerd uit en alle onderdelen zien er zeer realistisch uit. En door de grote processorkracht zijn de physics in deze game zeker erg goed. Alle voorwerpen reageren levensecht en doen dus wat ze horen te doen. Natuurlijk wordt dit allemaal bewerkstelligd in HD en de nieuwste licht- en bewegingstechnieken worden gelukkig ook niet weggelaten.

Kortom deze game wordt naar mijn mening gewoon een knaller. Een game die het tijden lang goed zal doen. Want alles ziet er zo goed uit, de gameplay is verrukkelijk en de humor is er in overvloed. Een game waar ik zeker niet op kan wachten en ik echt moet hebben. De demo komt in de herfst van dit jaar, waarmee ze het wachten wat verzachten, want de game komt pas in het eerste kwartaal van 2008 uit.