Een paar weken geleden hadden we de mogelijkheid om een preview build van Good Robot onder de loep te nemen. De vooruitblik was positief, maar er is altijd ruimte voor verbetering. In een paar weken kan een hoop veranderen, maar voor een game betekent dit meestal alleen een paar stabiliteitsverbeteringen of een paar kleine extra’s. Good Robot ging op 5 april de digitale winkel in en we hebben wederom de kans de game te beoordelen. We gaan verder waar we gebleven waren en dit keer is het voor de review.

Rogue genre met robots

Het roguelike genre is enorm in populariteit gestegen en Good Robot probeert dit op een simpele manier vast te leggen zonder teveel poespas. Het startscherm heeft maar een paar opties en door op de start knop te drukken, wordt de speler meteen het eerste level ingegooid. Het doel is simpel: probeer zoveel mogelijk robots om zeep te helpen en het einde van elk level zonder kleerscheuren te bereiken. Zoals in elk andere roguelike betekent een game over scherm dat de speler al zijn voortgang verliest en opnieuw moet beginnen. Maar dit betekent niet dat we hier met een ingewikkelde game te maken hebben. De WASD knoppen maken het mogelijk om de robot horizontaal en verticaal te bewegen en met de muis is het mogelijk om aan te geven waar de robot zijn wapens zal afvuren. De speler heeft te allen tijde twee wapens tot zijn beschikking. Een primair en secundair wapen, die via de linker en rechter muisknop geactiveerd kunnen worden. De eerste paar vijandelijke robots die je tegenkomt, zijn gemakkelijk te vernietigen en laten meteen groene credits vallen, waarmee nieuwe wapens, upgrades en diverse hoeden aangeschaft kunnen worden.

Elk level heeft een start en een eind, waar in beide gevallen automaten te vinden zijn waar de upgrades en nieuwe wapens aangeschaft kunnen worden. Welke kleur automaat je zult tegenkomen is random, waardoor het regelmatig een uitdaging is om op het juiste tijdstip, de juiste gekleurde automaat tegen te komen. De kleur van elke automaat bepaalt namelijk of het alleen upgrades, wapens of hoeden zal verkopen. Elke keer dat de speler een level voltooit, heeft hij of zij de mogelijkheid om te kiezen wat het volgende level in petto zal hebben. De variatie wordt aangegeven met simpele gekleurde icoontjes; groen zijn kleinere maar grotere hoeveelheden vijanden, oranje of rood betekent gevaarlijkere vijanden, het geld en stroom icoontje geven aan dat er meer geld te vinden zal zijn of dat de omgeving gevaarlijk zal zijn. Deze levels zijn de voorbereiding om zoveel mogelijk upgrades te verzamelen om uiteindelijk succesvol de eindbazen te verslaan. Deze robots hebben hun eigen levels en door ze te verslaan geeft het de speler toegang tot nieuwe omgevingen en levels. De simpele opzet zorgt ervoor dat het voor iedereen gemakkelijk op te pakken is met als resultaat een uitdagende game waar iedereen probeert zo ver mogelijk te geraken en de hoogste score te verzamelen.

Good Robots, Bad Robots

De basis van Good Robot is erg vermakelijk, maar het feit dat de game door een kleinere ontwikkelaar is gemaakt is te merken aan de afwerking en details. Tijdens het opstarten van de game kan het nog wel eens een flinke tijd duren voordat het volledige scherm bedekt wordt en alles werkt. Dit zorgt voor een minder afgewerkte indruk en kan mogelijk spelers afschrikken. Grafisch gezien is dit niet de mooiste game, maar het probeert in ieder geval voor een consistente art stijl te gaan. De animaties, explosies en vormgeving is minimaal en dit is jammer. De kern van een roguelike is herhaling en de levels lijken zo erg op elkaar dat voor de speler weinig gevoel is van voortgang. De verschillende wapens die die speler tegenkomt, bepalen hoe gemakkelijk je door elke level heen kunt komen en gelukt speelt hier regelmatig een te grote rol. De grote variatie in wapens is interessant, maar het werkt in je nadeel als er maar een select groepje wapens effectief is tegen de diverse vijanden in de game. De muziek echter is erg degelijk en zorgt ervoor dat de game een futuristisch tintje krijgt.

Good Robot is voor rond de acht euro aan te schaffen in de Steam store en dit is aan de hoge kant voor de kwaliteit van de game. De game weet genoeg uren speelplezier voor dit bedrag aan te bieden, maar weinig spelers zullen dit spel voor meer dan een paar uur spelen. Er zijn tegenwoordig genoeg andere roguelike titels te vinden van veel hogere kwaliteit voor dezelfde prijs.