Besiege komt na tien jaar eindelijk naar de consoles en de Nintendo Switch is de eerste console die kan genieten van deze maffe Middeleeuwse physics bouwgame. De game heeft jarenlang in early access doorgebracht en wist vier jaar terug eindelijk de status early access te laten vallen. De game is dan ook tot aan de puntjes geperfectioneerd en met tienduizenden positieve reviews kun je zeggen dat de game bij een groot aantal spelers goed in de smaak valt. Je zou zeggen dat de Nintendo Switch en het onderweg bouwen van mechanische machines om kastelen te vernietigen een gegarandeerd succes is. Maar de game die we op de Switch krijgen, gaat flink ver terug in de tijd.

Bouw massavernietigingsmachines

In Besiege kun je met een selectie van 70 verschillende blokken de meest wilde machines bouwen om obstakels, kastelen en vijanden te vernietigen. Je kunt tanks, vliegtuigen, helikopters, katapulten, raketten, mechs en meer bouwen. Het werkt wonderbaarlijk intuïtief met een cursor en iedereen die als kind wel eens een toren heeft gebouwd, kan hier zonder problemen een creatie neerzetten. Elk level heeft twee fases en je kunt met een enkele knop snel tussen de fases wisselen zonder laadtijden. Tijdens de bouwfase probeer je natuurlijk je creatie zo goed mogelijk samen te stellen en in de testfase kun je kijken of je creatie daadwerkelijk doet wat het moet doen. Experimenteren en creativiteit zijn hier cruciaal en gelukkig weet de game dit proces dan ook zo soepel mogelijk te maken.

Naast de 3 sandbox omgevingen waar je totale vrijheid hebt om te doen wat je wilt, is er ook een campagne. De campagne verschilt minimaal van de pc-versie en heeft meer dan vijftig verschillende levels met elk een andere uitdaging of opdracht. Denk dan aan het vernietigen van een gebouw, het uitschakelen van een bepaald percentage soldaten, maar ook het verplaatsen van een paar stenen of het uitschakelen van vogels. Het was alweer een tijdje geleden dat ik de campagne heb doorlopen en het verbaasde me eigenlijk hoe weinig spelers hier instructies krijgen. Je krijgt meteen toegang tot alle blokken en je zult zelf maar moeten uitvogelen wat elk blok doet. De slimmigheid zit hem dan ook in de opbouw van de levels waar je langzamerhand steeds moeilijkere uitdagingen voor je kiezen krijgt. Je zult eerst je creatie uitbouwen om vervolgens bij andere uitdagingen weer volledig opnieuw te beginnen. Hier zit al snel flink wat uurtjes speelplezier en hang volledig af van het soort speler dat je bent. De ene speler zal door alle levels in vijf uur heenvliegen, terwijl de ander deze tijd volmaakt in de eerste vijf levels.

Explosies als beloning

De game maakt dankbaar gebruik van physics en het resultaat zijn veel explosies, rondvliegende brokstukken en onverwachte gebeurtenissen. Je zult langzaamaan leren hoe sterk de houten verbindingen zijn van je machines en waar je versterkingen zult moeten toepassen. Het is na tien jaar nog steeds leuk. Het spel heeft een mooi stijltje waar de levels voor een groot deel in een grijze omgeving geplaatst zijn en de rest er lekker gestileerd Middeleeuws uitziet. Hierdoor komt de destructie, effecten en explosies lekker mooi in beeld. Het helpt ook dat de game redelijk netjes draait op de Nintendo Switch. Je merkt wel dat de hardware wat moeite heeft als er heel veel rare dingen tegelijk gebeuren tegelijk op het scherm.

Visueel zit er dit keer ook veel verschil tussen de game docked of handheld te spelen. De game ziet er scherp en strak uit op het kleinere scherm. Het touchscherm wordt volledig ondersteunt, wat het bouwen nog makkelijker maakt dan met het schuiven van een cursor met een analoge stick. Het menu van de blokken is met de cursor en controller wat omslachtig, maar met je vinger heb je meteen een ander blok te pakken. Op het grote scherm verlies je deze mogelijkheid en de game komt visueel ook minder tot zijn recht.

Waar is de rest?

Het grootste kritiekpunt is dan ook dat Besiege voor de Nintendo Switch een groot deel van de extra’s van de pc-versie mist. De game heeft geen multiplayer, wat echt een gemiste kans is en de game op het grote scherm een voordeel had gegeven. De game bevat ook geen mogelijkheid om de creaties van andere te ontdekken. Steam Workshop bevat duizenden creaties en het had het pakket op de Switch wat meer uitgebreid. De recent uitgekomen uitbreiding The Splintered Sea met een focus op watermachines en een aantal nieuwe blokken is hier ook afwezig.

Besiege voor de Nintendo Switch is dan ook een port van de geperfectioneerde pc-versie van vier jaar geleden. De chaos, plezier en maffe uitdagingen zijn net zo leuk op de Nintendo Switch als op pc. De game werkt met het touchscreen heerlijk in handheld modus en is de aangewezen manier om de game onderweg te spelen. Het ziet er netjes uit, draait zonder problemen en de besturing is lekker intuïtief. Het is dan ook zo jammer dat de vele extra’s, uitbreidingen, multiplayer en community content hier volledig missen. Dit had de port nog beter gemaakt dan de pc-versie.