Het boerderij simulatie genre is nog nooit zo populair geweest. Na Animal Crossing en Stardew Valley hebben vele spelers een stukje grond omgetoverd in een rustige en idyllische plekje waarbij de dieren en gewassen harmonisch samen naast elkaar bestaan. Geen tijdsdruk, geen vijanden en geen gevaar om te falen. Atomicrops van Bird Bath Games lijkt op het eerste gezicht een game net zoals Stardew Valley. Je zult hier gewassen moeten verbouwen, maar daar houdt de vergelijking eigenlijk al op. Het is een roguelite waar game-over ook daadwerkelijk game-over betekent en je weer volledig opnieuw moet beginnen. Na de eerste paar seconden zullen de kogels je al rond de oren vliegen en zul jij je betrouwbare erwtenschieter op een stel manische konijnen, mollen en vele andere vijanden moeten gebruiken. Atomicrops is dan ook eerder een bullet hell game met een boerentintje.

Een apart tekenstijltje

De ontwikkelaar heeft gekozen om de game in een erg druk en kleurrijk 16 bit stijltje vorm te geven en om dan maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is het onderdeel wat de game tegenwerkt. Als je het spel stilzet dan valt het nog wel mee, maar in actie beweegt alles en is het verschil tussen voorgrond en achtergrond elementen erg slecht te onderscheiden. Het is even slikken en gelukkig na een paar rondes zul je gedeeltelijk wennen aan het drukke stijltje. Dit drukke stijltje is niet alleen terug te vinden in de tekenstijl, maar gelukkig ook in de gameplay. Waar een game als Stardew Valley de tijd neemt voordat jer het eerste zaadje hebt gepland, weet Atomicrops dit allemaal flink te versnellen. Het planten gaat met een enkele druk op de knop, gebruik een pikhouweel om een stukje grond toe te voegen aan je boerderij en het geven van water aan je gewassen gaat automatisch als je in de buurt staat. De gewassen groeien hier ook in een moordtempo en zo kun je in een enkele ronde meerdere gewassen tegelijk verbouwen. Elk seizoen (lente, zomer, winter en herfst) bestaat uit 4 rondes waarbij de laatste ronde uit een eindbaas bestaat. Na elke ronde, die maar een paar minuten duurt, wordt je door een helikopter opgehaald. Het lijkt eerst erg simpel en gemakkelijk, maar na de eerste mollen en konijnen ben je blij dat je maar een minuscuul stukje grond hoeft te verdedigen. De moeilijkheid schiet al snel omhoog na een paar rondes en de eerste zomer overleven lijkt al snel iets onmogelijks.

Game over gaan is dan ook onderdeel van het spel en de verschillende elementen langzamerhand ontdekken en leren is van belang om verder te komen in de game. Zo zul je na elke ronde de gewassen die je hebt verbouwt, verkopen voor cashewnoten. Er zijn vele verschillende gewassen met verschillende opbrengsten. Met deze noten zul je nieuwe zaden kunnen kopen, een extra pikhouweel of een nieuw wapen. Een wapen gaat in het algemeen maar 1 ronde mee, waardoor je het maximale eruit zult moeten halen om die investering terug te verdienen. Het verdedigen van je gewassen en het verbouwen is namelijk niet het enige wat je zult moeten doen, je zult ook op ontdekking uit moeten gaan. Hoe verder weg je van je boerderij bent, hoe moeilijker de vijanden en hoe beter de beloningen zijn. Je kunt dus ook gerust een gehele ronde geen enkel gewas verbouwen en volledig op ontdekkingstocht gaan. Zo kun je hierdoor snel upgrades ontdekken, nieuwe dieren vrij spelen die het verzorgen van je gewassen nog meer automatiseren. Zo zullen bijen de gewassen sneller laten groeien, een koe zal je gewassen van water voorzien en kippen halen het onkruid weg. Varkens gaan nog een stap verder, die kunnen het land verder uitbreiden waarop je kunt verbouwen. Zo zullen je gewassen steeds meer cashew noten opleveren, mits je hier ook de tijd neemt om je boerderij uit te bouwen. Je keert namelijk weer terug naar de boerderij in dezelfde toestand als toen je werd opgehaald met de helikopter. Rozen zijn de enige uitzondering die je los kunt gebruiken om extra’s direct aan te schaffen: extra levens, upgrades en je kunt ze zelfs inzetten bij NPC’s in het kamp. Als je eenmaal het hart weet te winnen van deze NPC’s zullen deze ook met jou ten strijde trekken. De game zit dan ook echt bomvol content en mogelijkheden.

Lekker veel diepgang en altijd iets nieuws

Ondanks dat de gameloop elke keer weer hetzelfde is, weet de game je toch elke keer weer iets nieuws voor te schotelen. De vijanden zitten net elke keer op een andere plek en zijn de voorwerpen en wapens die je vindt steeds verschillend. Experimenteren is hier wederom van belang, de wapens zijn namelijk lekker gek. Zo is bijvoorbeeld een geweer die vliegende eekhoorntjes afschiet. Ook na een paar rondes zul je nieuwe personages ontdekken met andere voordelen, begin je te leren hoe je door de verschillende gebieden het beste kunt bewegen om het maximale eruit te halen. Ook na het verslaan van een eindbaas, is er een mogelijkheid om extra’s met korting aan te schaffen. Dus gok je erop dat je de volgende overleeft om iets goedkoper te kopen of zul je het echt nodig hebben? De balans is hier echt goed en omdat de rondes zo lekker kort zijn is dit een perfecte game om even een ronde of uurtje te spelen. Ook het feit dat er zoveel soorten tactieken zijn om verder te komen, zorgt net voor dat extra gewenste beetje diepgang.

Het ontwerp van de eindbazen moet toch echt genoemd worden, want deze zijn ijzersterk. Zo zul je bijvoorbeeld een gevaarlijke zon moeten overleven die alles in de fik steekt en vele vuurballen rondslingert. In combinatie met konijnen met geweren, granaten en vele andere wapens biedt de game veel uitdaging. De besturing is lekker strak en je zult al snel je gewassen van water voorzien zonder je vinger van de trekker af te halen. Alle acties kun je namelijk combineren met het afvuren van je wapen. Het ontwijken van de kogels, het geven van water, zaden planten, de opbrengsten verzamelen en succesvol de vijanden raken kan gecombineerd worden en dat allemaal in één vloeiende beweging.

Atomicrops biedt hiermee in één uur wat vele andere games in vele uren bereiken voor een klein prijsje. Het feit dat de game genoeg diversiteit en diepgang heeft, maakt het een plezier om elke keer weer opnieuw te beginnen. De eindbazen en vijanden zijn tof, de wapens zijn lekker gek en de combinatie van verschillende genres werken mooi samen. Ik had de game graag in een ander tekenstijltje gezien, maar ondanks dat weet de game toch erg hoog te scoren.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com