Niet alleen de grote AAA titels kunnen een diepgaand en emotioneel verhaal vertellen. Steeds vaker zien we kleinere indie studio’s een game uitbrengen die een interessante ervaring kan bieden vol mysterie en wonder. Aspire: Ina’s Tale is een 2D puzzel platformer in een prachtige wereld. Een jong meisje, Ina, wordt wakker zonder herinneringen en moet op onderzoek uit om uit te vinden wat er met haar is gebeurt. Het meisje wordt volledig in beslag genomen door deze ontdekkingstocht, maar hebben we hier met een titel te maken waar we zelf ook op onderzoek uit willen?

Een prachtig schilderij

Aspire: Ina’s Tale weet meteen de aandacht te trekken door de rijke en kleurrijke vormgeving van de wereld. We vinden hier diverse felle kleuren, patronen en goed gebruik van licht en reflecties. Het zorgt er meteen voor dat je met veel enthousiasme de rest van deze mysterieuze wereld wilt ontdekken. Door het kleurgebruik en de rijke achtergronden vol detail is dit een game gemaakt voor het scherm van de Nintendo Switch OLED. Dit is een game die veel verwacht van de speler om betekenis te zoeken in de informatiestukjes die je tijdens de game opvangt. Niet alleen het handjevol interessante karakters die je tegenkomen vertellen iets meer over de wereld, je kunt ook diverse stukjes informatie vinden door geheime locaties te ontdekken. Het kan soms een beetje zweverig aan voelen, maar het gevoel van progressie, wonder en ontdekking weet hier zeker de boventoon te voeren. En hoewel de presentatie er geweldig uitziet, is het de muziek die uiteindelijk de grootste indruk weet te maken. De game zit vol prachtige muziekstukken die de ervaring op het scherm versterken.

Maar het lijkt erop dat de makers net iets te veel de focus hebben gelegd op de gehele presentatie en daardoor op het vlak van gameplay flink wat steken hebben laten vallen. Een 2D puzzel platformer schept de verwachting dat het personage soepel bestuurt, maar dat is hier niet het geval. Het meisje voelt erg log aan en springen hier voelt net iets te traag aan waardoor je nog wel eens een ongewenste fout maakt. De vele acties die je als speler kunt uitvoeren werken ook niet zo vlot als je zou verwachten. De puzzels hier bestaan voornamelijk uit het verschuiven van dozen, lampen op de juiste plek neer zetten, slingeren aan touwen en hendels overhalen om verder te komen. Maar al deze acties vragen vaak om pixel perfecte plaatsing van het personage of exact juiste input. Eén level vroeg zelfs om een enorm specifieke locatie om aan het touw te hangen dat ik toch echt begon te twijfelen aan mijn game vaardigheden.

Een paar technische foutjes

Het helpt dan ook niet dat de game op de Switch flink wat problemen heeft om alles op een soepele 30 fps te houden. De game stottert op bepaalde momenten erg veel wat het gevoel van logheid alleen maar vergroot. Een crash en een niet werkende hendel die een herstart verplichtte, geven niet het gevoel van een game die op alle vlakken netjes is afgewerkt. Gelukkig vragen het grootste deel van de puzzels weinig om snelheid. De balans van puzzels die makkelijk en uitdagend zijn, is hier erg goed. Het mechanisme om diverse voorwerpen te laten zweven of te vergroten wordt op een leuke manier gecombineerd en de puzzels weten zelfs te verrassen. Het is dan weer wel jammer dat het laatste deel van de game ineens om snelheid van de speler vraagt, terwijl de andere delen in rust opgelost konden worden. De speler krijgt ook maar één kans, als je een fout maakt, ergens invalt of een monster raakt dan moet je weer starten bij een checkpoint. Er zijn vele checkpoints aanwezig, maar een game-over scherm wil je alleen zien als het ook echt je eigen schuld is. Dit alles maakt de game uiteindelijk niet erg lang. Neem je rustig de tijd dan zal je de game binnen drie uur uitspelen, vlieg je door de dialogen heen dan zal dit eerder rond de twee uur liggen. Maar na de game één keer te hebben uitgespeeld zijn er weinig redenen om de game nog een keer op te starten.

Aspire: Ina’s Tale is een prachtige 2D puzzel platformer voor een klein prijsje. De muziek, achtergronden en gehele presentatie knallen echt van het (OLED) scherm af en het verhaal geeft genoeg redenen om de wereld te ontdekken. Maar op het vlak van gameplay stelt de game toch een beetje teleur. De puzzels zijn erg goed, maar de besturing is erg log en de technische problemen zorgen niet voor een probleemloze ervaring. Voor dezelfde prijs zijn er vele andere platformers op de Switch te vinden die veel meer waarde weten te bieden. Na 3 uur heb je de game uitgespeeld en zijn er weinig redenen om terug te keren.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com